dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Joutsen, Laura | |
dc.contributor.author | Vartianen, Pia | |
dc.date.accessioned | 2023-05-17T10:30:04Z | |
dc.date.available | 2023-05-17T10:30:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87017 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata ja ymmärtää mitä mahdollisuuksia ja mitä merkitystä eriyttämisellä on oppilaan kannalta. Tutkimusaihe valikoitui, koska tutkijoilla oli oletuksena, että eriyttäminen vaikuttaa positiivisesti oppilaan osallistumiseen liikuntatunnilla.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, eli laadullinen. Aineisto kerättiin sähköisellä Google Forms -kyselylomakkeella seitsemältä liikuntaa opettaneelta henkilöltä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissa pyrittiin lisäämään ymmärrystä vastanneiden henkilöiden kokemuksista, jonka vuoksi tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta on fenomenologis-hermeneuttinen.
Tutkimuksen mukaan eriyttäminen lisää autonomiaa ja osallisuutta mitkä puolestaan lisäävät osallistumista ja aktiivisuutta ja lopputuloksena oppilaat ovat fyysisesti aktiivisempia ja löytävät liikunnan ilon. Eriyttäminen mahdollistaa tutkimuksen mukaan myös oppilaan kohtaamisen paremmin. Tutkimukseen vastanneista neljä käyttivät eriyttämistä päivittäin, yksi vastasi käyttävänsä säännöllisesti ja kaksi olivat sitä mieltä, että eivät käytä eriyttämistä niin usein resurssipulan takia. Muita esteitä eriyttämiselle oli tutkimuksen mukaan kiire ja isot ryhmäkoot. Kaksi vastaajista koki, että heillä on liian vähän keinoja ja mahdollisuuksia eriyttämiseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että eriyttäminen yläasteen liikuntatunneilla on kannattavaa ja siihen kannattaisi panostaa. Resursseja tarvittaisiin lisää, ryhmäkokoja pitäisi pienentää ja eriyttäminen tulisi olla tärkeässä roolissa liikunnanopettajien koulutuksessa, jotta työkaluja kentällä liikuntaa opettavilla olisi riittävästi. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan korostaa yksilön huomioimisen ja kohtaamisen tärkeyttä. Jokainen oppilas on yksilö ja jokaisen ihmisen perustarve on tulla kuulluksi ja nähdyksi. | fi |
dc.description.abstract | In this study, the experiences of physical education teachers were examined as to what importance differentiation was perceived to have on the participation and involvement of middle school students in school physical education classes. The purpose of the study was to describe and understand the possibilities and significance of differentiation for the student. We chose this research topic because we had a scientific suspicion that differentiation has a positive effect on student participation in physical education class.
The research method was a qualitative method. The data was collected using an electronic Google Forms questionnaire from seven people who taught physical education. The material was analysed using qualitative content analysis. The analysis aimed to increase understanding of the experiences of the respondents, which is why the scientific-philosophical starting point of the research is phenomenological-hermeneutic.
According to research, differentiation increases autonomy and inclusion, which in turn increases participation and activity, and as a result, students are more physically active and find the joy of exercise. According to the research, differentiation also enables better encounters with the student. Of the survey respondents, four used segregations daily, one answered that they used it regularly, and two believed they do not use segregation that often due to a lack of resources. According to the study, other obstacles to differentiation were the rush and large group sizes. Two of the respondents felt that they have too few tools for differentiation.
Based on the research, it can be concluded that differentiation in physical education classes in upper school is profitable and it should be worth investing in. More resources would be needed, group sizes should be reduced, and differentiation should play an important role in the training of physical education teachers, so that those teaching physical education have enough tools on the field. As a conclusion of the study, the importance of considering and meeting the individual can be emphasized. Every student is an individual and every person's basic need is to be heard and seen. | en |
dc.format.extent | 52 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | ”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305173081 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |