Show simple item record

dc.contributor.advisorAarto-Pesonen, Leena
dc.contributor.authorKaperi, Hannele
dc.date.accessioned2023-05-16T08:46:27Z
dc.date.available2023-05-16T08:46:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86991
dc.description.abstractTämän pro gradu tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia merkityksiä työssäoppimisen ajan kokemuksilla oli liikunnanohjauksen perustutkinnon liikuntaneuvojaopiskelijoiden ammatilliselle kasvulle. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin erityisesti liikuntaneuvojaopiskelijoiden oma ääni eli heidän ajatuksiaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään ammatillisen kasvun kokemuksestaan työssäoppimisjaksojen aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 17 liikunnanohjauksen perustutkinnon liikuntaneuvojaopiskelijaa. Osallistujista 13 kirjoitti vapaamuotoisen kirjoitelman työssäoppimisjaksojen jälkeen aiheesta ”Työssäoppimisen koetut merkitykset ammatilliseen kasvuun”. Tämän jälkeen aineistoa täydennettiin neljällä tutkimushaastatteluilla samasta aiheesta. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tämän tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että työssäoppimisajan merkityksellisimmät asiat liikuntaneuvojaopiskelijan ammatilliselle kasvulle ovat saatu ohjaus, tuki ja koettu yhteisöllisyys, moninaiset ammattiin ja itseen liittyvät oppimisen kokemukset sekä itseluottamuksen vahvistuminen ja vastuun kanto. Tutkimuksen johtopäätös on, että tähän tutkimukseen osallistuneet liikuntaneuvojaopiskelijat kokivat työssäoppimisen aikana saadun ohjauksen, tuen ja yhteisöllisyyden merkittävinä tekijöinä ammatilliseen kasvuunsa. Myös liikunta-alan osaamiseen ja työelämätaitoihin liittyvillä oppimiskokemuksilla koettiin olevan ammatilliseen kasvuun vahvistavaa merkitystä. Työssäoppimiseen kohdistunut oma vahva motivaatio ja myönteinen asenne virittivät työssäoppimisen aikana osaltaan tulevaisuusajattelua sekä urasuunnittelua, mikä koettiin merkityksellisenä ja edisti ammatillista kasvua. Liikuntaneuvojaopiskelijat toivat lisäksi esille työssäoppimisen aikana kokemansa itseluottamuksensa vahvistumisen ja vastuunsaamisen merkityksellisyyden edistävän ammatillista kasvuaan.fi
dc.description.abstractThe purpose of this Master's thesis is to investigate the learning experiences of vocational education students of sports instructors during their on-the-job training, and to identify the significance of such training for their professional development. The study aims to explore the thoughts, experiences, and opinions of vocational sports coaching students regarding their professional growth during on-the-job training. The research was conducted using a qualitative research method. The participants (N=17) were students of vocational education in sports instructing. Thirteen students wrote an essay titled "The Perceived Significance of On-The-Job Training for Professional Development," which was used as the primary source of data. In addition, four students were interviewed to further supplement the data on the perceived significance of on-the-job training for profess-ional growth. The collected data amounted to 49 pages, and the research employed a theory-guided content analysis approach and a phenomenological-hermeneutical research approach, with the experiences of the participants being the central focus of the study. The findings of the study indicate that the significance of on-the-job training for professional growth includes guidance, support, and a sense of community during the training, learning experiences, and an increase in self-confidence and responsibility. Feedback from supervisors and peers, support and feedback from clients, and a sense of community during on-the-job training were found to be significant factors. In terms of learning experiences, the stu-dents' professional growth was associated with goal orientation and motivation, expertise in the field of sports instructing, job skills, future-oriented thinking and career planning, and an increase in self-confidence and responsibility due to the acquisition of greater responsibility during the on-the-job training. In conclusion, the study suggests that the significance of on-the-job training for professional growth lies in the guidance, support, and sense of community provided by the on-the-job training site, the learning experiences related to sports instructing expertise and job skills, personal motivation and attitude, and future-oriented thinking and career planning. The increase in self-confidence and responsibility that students gain from on-the-job training was found to be the most significant factor for their professional growth.en
dc.format.extent93
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyöelämäpedagogiikka
dc.subject.otherliikunnanohjauksen perustutkinto
dc.subject.otherliikuntaneuvojaopiskelija
dc.titleTyössäoppimisen koetut merkitykset ammatilliselle kasvulle liikunnanohjauksen perustutkinto-opiskelijoilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305163057
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright