Liikunnan opetuksen mahdollisuudet nuorten mielenterveyden edistämisessä
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset mahdollisuudet liikunnan opetuksella on edistää nuorten mielenterveyttä. Vaikkei lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden ole merkittävästi todettu lisääntyneen viime vuosikymmenten aikana, niin kuitenkin lasten ja nuorten itseraportoima mielenterveysoireilu on varsinkin tytöillä eri tutkimuksissa lisääntynyt. Tämä näkyy myös viimeisimmässä Kouluterveyskyselyssä. Koululla ja opettajilla nähdään olevan merkittävä rooli lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisessä. Lisäksi liikunnan opetuksen tehtävänä on myös psyykkisen toimintakyvyn tukeminen. Tästä huolimatta aikaisempaa tutkimusta liikunnan opetuksen mahdollisuuksista edistää nuorten mielenterveyttä ei ole juurikaan tehty. Koska opettajilla on tärkeä rooli mielenterveyden edistämisessä ja liikunnan opetuksen tehtäviin kuuluu psyykkisen toimintakyvyn tukeminen, on tärkeää saada tietoa siitä, miten liikunnanopettaja voi liikunnan opetuksen avulla edistää nuorten mielenterveyttä.
Tässä tutkielmassa mielenterveyttä lähestyttiin kaksinapaisesta mallista eli sekä positiivisen mielenterveyden että mielenterveyden häiriöiden näkökulmasta. Liikunnan opetuksen mahdollisuuksia edistää nuorten mielenterveyttä tarkasteltiin minäkäsityksen, itsetunnon, kehonkuvan ja depression sekä ahdistuneisuus- ja syömishäiriöiden näkökulmasta hyödyntäen pääosin kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja liikunnan opetuksen yhteydessä toteutettuja liikuntainterventioita. Tässä tutkielmassa hyödynnettiin myös muutamaa pro gradu -tutkielmaa kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden niukkuuden vuoksi. Tämän tutkielman kohderyhmänä oli pääosin 10–19-vuotiaat nuoret muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Tutkielman pohjalta voitiin havaita, että liikuntainterventioilla saattaa olla mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti nuorten mielenterveyteen, kuten minäkäsitykseen ja kehonkuvaan. Liikuntainterventiolla ei havaittu olevan edistävää vaikutusta nuorten itsetuntoon, vaikkakin niiden avulla voidaan mahdollisesti välttää itsetunnon heikentyminen. Liikunnan opetuksen yhteydessä toteutetuilla interventioilla saattaa olla mahdollista vaikuttaa positiivisesti eli vähentävästi depression oireisiin sekä depressio- ja ahdistuneisuustasoihin. Syömishäiriöistä ja liikunnan opetuksesta ei ole juurikaan kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuskirjallisuuden vähäisyyden vuoksi tutkielman tulosten pohjalta ei voida muodostaa kattavia eikä yleistettäviä johtopäätöksiä, minkä vuoksi aiheeseen liittyy paljon lisätutkimustarpeita. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä keskittyä siihen, millaisia liikuntainterventioiden sisältöjen tulee olla, jotta niillä voidaan edistää nuorten mielenterveyttä. Lisäksi enemmän tutkimusta tarvitaan erityisesti liikuntainterventioiden mahdollisuuksista edistää sellaisten nuorten mielenterveyttä, joilla on mielenterveyden haasteita, kuten ahdistus- ja syömishäiriöoireilua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekoälyn hyödyntäminen nuorten mielenterveyden häiriöissä
Kääriäinen, Laura (2021)Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat iso ja kasvava ongelma, jolla on kauaskantoiset seuraukset niin ihmiselle itselleen, kuin myös koko yhteiskunnalle. Yhteiskunnan menestys tuotannollisesta ja taloudellisesta näkökulmasta ... -
Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
Karisto, Roosa (2021)Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä ... -
Yläkoulun musiikkikasvatus nuorten mielenterveyden tukena
Marttinen, Tiiu (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan keinoja, joita yläkoulun musiikkikasvatuksella on nuorten yleistyvien mielenterveyden haasteiden tukemisessa. Nuorten kokemat tunteet, niiden säätely sekä ahdistus ja stressi ... -
Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
Lehtoranta, Sini (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla tai menetelmillä lasten tunnetaitoja voidaan edistää ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edistämistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.