Yläkoulun musiikkikasvatus nuorten mielenterveyden tukena
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan keinoja, joita yläkoulun musiikkikasvatuksella on nuorten yleistyvien mielenterveyden haasteiden tukemisessa. Nuorten kokemat tunteet, niiden säätely sekä ahdistus ja stressi ovat tärkeimpinä tarkasteltavina kohteina. Mielenterveys määritellään sisäiseksi voimavaraksi, jonka kehittymiseen vaikuttavat moninaiset tekijät, kuten elämäntilanteen kuormittavuus. Nykypäivän nuoriin kohdistuu liikaa odotuksia sekä paineita, mikä on lisännyt mielenterveyden haasteiden yleisyyttä ja varsinkin ahdistuneisuus on nostanut päätään. Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli löytää tapoja juuri lievän ahdistuksen sekä stressin helpottamiseen yläasteikäisillä nuorilla. Näitä haasteita tarkastellaan musiikkikasvatuksessa niin yksin kuin myös yhdessä tapahtuvan mielenterveyden edistämisen kautta.
Tutkielman alussa käsitellään yleisesti nuorten mielenterveyttä, tunteita, niiden säätelyä, ahdistuneisuutta sekä stressiä. Tämän jälkeen siirrytään vuosiluokkien 7–9 opetussuunnitelmaan ja tarkastellaan erityisesti musiikin opetusta sekä sen roolia nuorten hyvinvoinnin sekä tunteiden näkökulmasta. Lopuksi perehdytään muutamaan koulumusiikin työskentelytapaan, jotka ovat musiikin kuuntelu sekä yhteismusisointi. Musiikin kuuntelua käsitellessä korostetaan tutkimusten avulla nuorten omia kokemuksia. Yhteismusisointi koulussa on keskeinen osa musiikkikasvatusta ja se tarjoaa mahdollisuuksia kehittää sosiaalisia taitoja. Yhteismusisointi voi luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tarjota onnistumisen kokemuksia, mikä taas voi edistää mielenterveyttä. Yläasteen musiikkikasvatuksessa tulisi huomioida näiden työtapojen positiiviset vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen. Tutkielma osoitti, että tunne- sekä sosiaalisia taitoja musiikkikasvatuksen avulla nuorille opettamalla voidaan edistää mielenterveyttä. Myös opettajan tuki, positiiviset kokemukset musiikin tunneilla sekä yhteenkuuluvuuden tunne olivat merkittäviä tekijöitä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5391]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa
Karisto, Roosa (2021)Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä ... -
Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
Ranki, Anna (2022)Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ... -
Laulamisen merkitys nuorten elämässä : kahdeksasluokkalaisten kokemuksia laulamisesta eri ympäristöissä
Mustonen, Maria (2024)Tutkin maisterintutkielmassani laulamisen merkitystä nuorille ja heidän kokemuksiaan erilaisista lauluympäristöistä. Otin selvää nuorten kokemuksista laulamiseen liittyen sekä siitä, millaisina laulajina he itseään pitävät. ... -
Liikunnan opetuksen mahdollisuudet nuorten mielenterveyden edistämisessä
Mikkelä, Venla (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset mahdollisuudet liikunnan opetuksella on edistää nuorten mielenterveyttä. Vaikkei lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden ole merkittävästi todettu lisääntyneen ...