dc.contributor.advisor | Abrahamsson, Pekka | |
dc.contributor.advisor | Moisala, Jani | |
dc.contributor.author | Roponen, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T05:22:13Z | |
dc.date.available | 2023-05-11T05:22:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86880 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu-tutkielman aiheena oli teollisuus 4.0:n avaamat liiketoimintamahdollisuudet insinööritoimistolle. Digitalisaation myötä teollisuuden alalla on
alkanut neljäs teollinen vallankumous, joka on luonut teollisuusyrityksille uusia
liiketoimintamahdollisuuksia. Teollisuusyritykset eivät kuitenkaan kykene toteuttamaan uusia mahdollisuuksia itsenäisesti vaan tarvitsevat ulkoista tukea,
mikä luo tutkimuksen kohdeorganisaation kaltaisille insinööritoimistoille mahdollisuuden laajentaa liiketoimintaansa. Teollisuus 4.0:aa on käsitelty akateemisessa kirjallisuudessa paljon yleisellä tasolla, mutta sen tarjoamista konkreettisista liiketoimintamahdollisuuksista ei ole juurikaan tehty akateemista tutkimusta.
Tutkielma toteutettiin tapaustutkimuksena. Tavoitteena oli selvittää, mitä
liiketoimintamahdollisuuksia teollisuus 4.0 tarjoaa kohdeorganisaatiolle sekä
mitä kyvykkyyksiä kohdeorganisaation tulee kehittää vastatakseen asiakkaiden
muuttuviin tarpeisiin paremmin. Aineisto kerättiin toteuttamalla kahdeksan teemahaastattelua, joissa haastateltiin sekä kohdeorganisaation että asiakkaiden asiantuntijoita. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin
avulla. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia yhdistelemällä ja vertailemalla
sisäisesti ja ulkoisesti kerättyjä näkemyksiä aiheesta.
Tutkimuksen mukaan teollisuus 4.0 avaa kohdeorganisaatiolle uusia liiketoimintamahdollisuuksia pääasiassa automaation ja valvonnan alueille. Lisäksi
selvisi, että kohdeorganisaation kannattaa keskittyä erityisesti simuloinnin tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Tulokset myös osoittivat, että kohdeorganisaation tulee kehittää tietoturva-, pilvi- ja palvelumuotoilukyvykkyyttään sekä
tukea myyntiä ja markkinointia. Vaikka tutkimuksessa nousi esiin muutamia
konkreettisia liiketoimintamahdollisuuksia, kohdeorganisaation katsotaan tarvitsevan vielä syvemmän asiakastarvekartoituksen. Lisäksi tutkimuksen pohjalta ehdotetaan, että kohdeorganisaatiossa tulee tehdä muutoksia sisäisen yhteistyön helpottamiseksi. | fi |
dc.description.abstract | The topic of this thesis was the business opportunities opened up by Industry 4.0
for an engineering company. Digitalisation has brought about the fourth
industrial revolution in the industrial sector, which has created new business
opportunities for manufacturing companies. However, industrial companies are
not able to realise these new opportunities on their own and need external
support, which creates an opportunity for engineering firms such as the one in
the study to expand their business. While Industry 4.0 has been much discussed
in the academic literature at a general level, there has been little academic
research on the concrete business opportunities it offers.
The thesis was carried out as a case study. The objective was to find out
what business opportunities Industry 4.0 offers to the target organisation and
what capabilities the target organisation needs to develop in order to better meet
the changing needs of its customers. The material was collected by conducting
eight thematic interviews with experts from both the target organisation and the
customers. The interviews were transcribed and analysed using qualitative
content analysis. Answers to the research questions were sought by combining
and comparing internally and externally collected views on the topic.
According to the study, Industry 4.0 opens up new business opportunities
for the target organisation, mainly in the areas of automation and control.
Furthermore, it was found that the target organisation should focus in particular
on the business opportunities offered by simulation. The results also showed that
the target organisation should develop its security, cloud and service design
capabilities and support sales and marketing. Although the study identified
some concrete business opportunities, it is considered that the target organisation
needs to carry out a more in-depth customer needs assessment. The study also
suggests that the target organisation needs to make changes to facilitate internal
cooperation. | en |
dc.format.extent | 83 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Teollisuus 4.0 | |
dc.subject.other | liiketoimintamahdollisuudet | |
dc.subject.other | liiketoiminnan kehittäminen | |
dc.title | Teollisuus 4.0:n liiketoiminnan kehittämismahdollisuudet insinööritoimistolle | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305112960 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | insinööritoimistot | |
dc.subject.yso | liiketoiminta | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |