Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJaakkola, Timo
dc.contributor.authorKokko, Iida
dc.contributor.authorHaarma, Pia
dc.date.accessioned2023-05-10T05:36:55Z
dc.date.available2023-05-10T05:36:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86834
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten liikuntapedagogiikan opiskelijat kokevat minäpystyvyytensä liikunnan opetuksen osa-alueilla ja eri liikuntaympäristöissä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, onko liikuntapedagogiikan opiskelijoiden minäpystyvyydessä eroja opintojen eri vaiheissa, ja onko liikunnan opetuksen osa-alueiden tai eri liikuntaympäristöjen minäpystyvyyksien välillä keskinäisiä yhteyksiä. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan liikuntapedagogiikan opiskelijoista, jotka olivat aloittaneet opintonsa vuosien 2018–2022 välillä (N=221). Tutkimus oli osa liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden opetusvalmiuksia ja osaamisen kehittymistä koskevaa tutkimusta. Tutkimus toteutettiin sähköisellä opiskelijan osaaminen ja valmiudet -kyselylomakkeella syksyllä 2022 liikuntapedagogiikan opintojen yhteydessä. Tutkimuskysely muodostui 44 väittämästä, joissa opiskelijoita pyydettiin arvioimaan, miten luottavaisia he olivat kyvyistään suoriutua erilaisista liikunnan opettamiseen liittyvistä tehtävistä. Väittämiin vastattiin asteikolla 1–10. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 80,7 %. Tutkimusaineistoa analysoitiin kvantitatiivisesti yksisuuntaisella varianssianalyysillä sekä Pearsonin korrelaatiokertoimella. Aineiston kuvaamisen käytettiin lisäksi frekvenssejä, keskiarvoja, keskihajontaa sekä prosenttijakaumia. Tutkimuksen luotettavuutta tutkittiin Cronbachin alfa -kertoimella. Tutkimustuloksemme osoittivat, että opiskelijoiden minäpystyvyys oli korkein teknologian hyödyntämisen sekä oppilaiden taitotason huomioimisen osa-alueilla. Matalimmaksi minäpystyvyys koettiin erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opettamisessa sekä arvioinnissa. Voimakkaimmat keskinäiset yhteydet löytyivät taitotason huomioimisen ja ohjeiden annon, sekä tieteellisen tiedon ja sisällön hallinnan kesken. Eri liikuntaympäristöistä minäpystyvyys koettiin korkeimmaksi vapaa-ajan pelien sekä palloilun opettamisessa, ja matalimmaksi erilaisten tanssien ja rytmiliikunnan opettamisessa. Ainoastaan rytmiliikunnan ja erilaisten tanssien välinen yhteys oli voimakas. Lisäksi uinti ja vesiturvallisuus oli liikuntaympäristöistä ainoa, joka oli kohtalaisesti yhteydessä kaikkien ympäristöjen kanssa. Korkeimmaksi minäpystyvyytensä liikunnan opetuksen osa-alueilla sekä eri liikuntaympäristöissä kokivat lähes aina kolmannen tai neljännen vuosikurssin opiskelijat, ja matalimmaksi puolestaan ensimmäisen tai toisen vuosikurssin opiskelijat. Tutkimustuloksemme osoittavat, että liikunnanopettajakoulutukseen voisi lisätä arviointitaitojen kehittämistä sekä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opettamiseen liittyviä sisältöjä. Lisäksi koulutuksessa voisi olla enemmän rytmiliikunnan ja erilaisten tanssien sisältöjä sekä opetusharjoitteluita. Opetusharjoittelut ovat tutkimusten mukaan tärkeässä asemassa tulevien liikunnanopettajien minäpystyvyyden kehittymiselle liikunnanopetuksessa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine how pre-service PE teachers experience self-efficacy in the subareas of teaching PE and the different physical exercise environments. Furthermore, the purpose was to find differences in the self-efficacy of pre-service PE teachers during the different phases of their studies and whether correlations exist between the subareas of teaching PE or the different physical exercise environments. The target group of this study consisted of students from Jyväskylä University’s faculty of Sport and Health Sciences who began their studies during 2018-2022 (N=221). This study was a part of the Sport and Health Sciences faculty’s research on its students’ teaching readiness and competence development. The study was conducted through an electronic questionnaire on the students’ teaching readiness and competence during the fall studies of 2022. The questionnaire consisted of 44 claims, where the students were asked to assess how confident they were of their skills in performing teaching PE related tasks. The claims had an answer scale of 1–10. The overall response rate was 80.7 %. The research material was analyzed quantitatively through a one-way variance analysis and the Pearson’s correlation coefficient. Additional analysis on the material utilized frequencies, averages, standard deviation and percentage distributions. The reliability of the research material was examined with the Cronbach alfa coefficient. The results of our study suggested that the students’ self-efficacy was at its highest in the subareas of using technology and accommodating skill level differences between pupils. The lowest self-efficacy was experienced in teaching students with special needs and assessment. The strongest correlations were between accommodating skill level differences and instruction, and between PE content knowledge and applying scientific knowledge in teaching PE. The self efficacy of the different physical exercise environments was the strongest in teaching leisurely games and ball games, whereas the weakest self-efficacy was in teaching different dances and rhythmic exercise. The only strong correlation was between rhythmic exercise and different dances. Additionally, teaching swimming and water related safety was the only environment which had a moderate correlation to all other environments. The highest self-efficacy in the subareas of teaching PE and in the different physical exercise environments were almost always experienced by students in their third or fourth year of their studies, whereas the weakest by students in their first or second year. According to the results of our study, the subareas of assessment and teaching students with special needs could be developed further in the pre-service physical education curriculum. Furthermore, it could be beneficial to incorporate more content for rhythmic exercise, different dances and teaching apprenticeships. Other research has demonstrated that teaching apprenticeships play an important role in the self-efficacy development of future PE teachers.en
dc.format.extent104
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherliikuntapedagogiikka
dc.subject.otherliikuntapedagogiikan opiskelija
dc.subject.otherliikuntaympäristö
dc.subject.otherliikunnanopetuksen osa-alue
dc.subject.otherliikunnanopettajaksi kehittyminen
dc.titleLiikuntapedagogiikan opiskelijoiden minäpystyvyys liikunnanopetuksen osa-alueilla ja eri liikuntaympäristöissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305102915
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright