Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorKotola, Reetta
dc.contributor.authorNieminen , Amanda
dc.date.accessioned2023-05-09T07:48:54Z
dc.date.available2023-05-09T07:48:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86816
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua käyttäytymistä luokassaan. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkittavina olivat kuusi alakoulun opettajaa, joista kolme oli luokanopettajia ja kolme erityisluokanopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Ei-toivotulle käyttäytymiselle oli useita ilmenemismuotoja, jotka liittyivät ylimääräiseen äänentuottoon, luvattomaan liikehdintään sekä uhmakkaaseen ja väkivaltaiseen toimintaan. Toivotun käyttäytymisen tukemisen keinot rakentuivat positiivisen oppimisilmapiirin ja opettajan toiminnan ympärille. Näihin kuuluivat muun muassa kannustava ohjaus, struktuuri, suunnitelmallisuus tavoitteellisessa työskentelyssä sekä kohtaaminen. Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa ei-toivotun käyttäytymisen ilmenemismuodoista. Toivotun käyttäytymisen tukemisen osalta aiemman tutkimustiedon rinnalle saatiin myös uusia, toimivaksi koettuja tukikeinoja. Tutkimus osoitti, kuinka tärkeää jo työssä olevien opettajien sekä opettajaksi opiskelevien olisi omata monipuolisia ja tehokkaita toivotun käyttäytymisen tukemisen keinoja.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othererityisluokanopettaja
dc.subject.othertoivottu käyttäytyminen
dc.subject.otherkäyttäytymisen tukeminen
dc.titleAlakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305092899
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright