dc.contributor.advisor | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Kotola, Reetta | |
dc.contributor.author | Nieminen , Amanda | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T07:48:54Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T07:48:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86816 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun opettajia oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ei-toivottu
käyttäytyminen ilmenee luokassa sekä miten alakoulun opettajat tukevat oppilaiden toivottua käyttäytymistä luokassaan.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkittavina olivat kuusi alakoulun opettajaa, joista kolme oli
luokanopettajia ja kolme erityisluokanopettajia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Ei-toivotulle käyttäytymiselle oli useita ilmenemismuotoja, jotka liittyivät
ylimääräiseen äänentuottoon, luvattomaan liikehdintään sekä uhmakkaaseen ja
väkivaltaiseen toimintaan. Toivotun käyttäytymisen tukemisen keinot rakentuivat positiivisen oppimisilmapiirin ja opettajan toiminnan ympärille. Näihin kuuluivat muun muassa kannustava ohjaus, struktuuri, suunnitelmallisuus tavoitteellisessa työskentelyssä sekä kohtaaminen.
Tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa ei-toivotun käyttäytymisen ilmenemismuodoista. Toivotun käyttäytymisen tukemisen osalta aiemman tutkimustiedon rinnalle saatiin myös uusia, toimivaksi koettuja tukikeinoja.
Tutkimus osoitti, kuinka tärkeää jo työssä olevien opettajien sekä opettajaksi
opiskelevien olisi omata monipuolisia ja tehokkaita toivotun käyttäytymisen tukemisen keinoja. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | erityisluokanopettaja | |
dc.subject.other | toivottu käyttäytyminen | |
dc.subject.other | käyttäytymisen tukeminen | |
dc.title | Alakoulun opettajat oppilaiden toivotun käyttäytymisen tukijoina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305092899 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |