“Valopilkkuja” : luokanopettajien, koulukuraattorien ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden moniammatillinen yhteistyö
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Pro gradu –tutkielmamme on ajankohtainen, moniääninen katsaus koulumaailmassa toteutettavaan moniammatilliseen yhteistyöhön. Tutkielmassamme etsimme Gergenin (1984; 1999) tarinatyyppejä ja moniammatillisen yhteistyön teemoja luokanopettajien, koulukuraattorien ja lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kertomuksista. Lisäksi pyrimme löytämään toimivan moniammatillisen yhteistyön avaimia.
Tutkimuksemme on viitekehykseltään sosiaaliskonstruktivistinen ja lähestymistavaltaan sekä tutkimusmenetelmiltään narratiivinen. Tutkimusaineistona toimivat 12 kertomusta, jotka kerättiin haastatteluin ja kirjoituspyynnöin. Analysoimme moniammatillisen yhteistyön kertomuksia juonianalyysin (Gergen 1984; 1999) ja kertomusten kulun yksityiskohtaisen teemoittelun (Eskola ja Suoranta 2008) avulla.
Tuloksissa korostui lapsen etu ja keskeinen asema moniammatillista yhteistyötä tehdessä. Yhteistyössä merkitykselliseksi nousi myös jaettu ammatillisuus. Moniammatillisessa yhteistyössä esiintyy pitkälti lainsäädännöstä johtuvia tiedonsiirron haasteita, jotka voivat vaikuttaa jopa ammatti-identiteettiin.
Yhteistyötä voitaisiin edelleen kehittää lisäämällä ammattikuntien välistä avoimuutta, tuttuutta ja tavoitettavuutta. Myös luokanopettajakoulutuksen sisältöihin toivotaan päivitystä. Tutkimuksessamme kävi ilmi, että moniammatillista yhteistyötä tehdään ammattitaidon ohella aina myös sydämellä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29107]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lastensuojelun systeemisen toimintamallin vaikutukset sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointiin
Kaasinen, Hanna (2021)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tarkastella lastensuojelun systeemisen toimintamallin ja työhyvinvoinnin välistä yhteyttä. Suomalaisen lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnin kysymykset ovat ... -
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ... -
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ... -
"Tärkeä lastensuojelun tukimuoto, jota ei voi hoitaa toisella kädellä" : jyväskyläläisten lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä tukiperhetoiminnasta
Matilainen, Minna (2008)Tukiperhetoiminta on suhteellisen nuori lastensuojelun avohuollon tukitoimi. Viime vuosina tukiperheiden tarve on jatkuvasti kasvanut. Tukiperheitä tarvitsevia perheitä tulee olemaan aina jonossa, josta kertoo myös viime ... -
Moniammatillista yhteistyötä systeemien rajapinnoilla : lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen moniammatillista yhteistyötä kuvaavat diskurssit
Siik, Eveliina (2019)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee diskurssianalyysin keinoin lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen moniammatillista yhteistyötä. Aiheen aiempi tutkimus on keskittynyt aloilla työskentelevien kokemuksiin yhteistyöstä, ...