University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Moniammatillista yhteistyötä systeemien rajapinnoilla : lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen moniammatillista yhteistyötä kuvaavat diskurssit

Thumbnail
View/Open
525.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Siik, Eveliina
Date
2019
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee diskurssianalyysin keinoin lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen moniammatillista yhteistyötä. Aiheen aiempi tutkimus on keskittynyt aloilla työskentelevien kokemuksiin yhteistyöstä, mutta kartoittamatta on jäänyt, millaista pohjaa ja mahdollisuuksia yhteistyölle luodaan yhteiskunnallisissa diskursseissa. Tutkimuskysymys on, millaiset diskurssit kuvaavat lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen työtä ja moniammatillista yhteistyötä aloja ohjaavassa lainsäädännössä? Tutkielman aineistona toimii alojen työskentelyä lähimmin ohjaavat tekstit, eli lastensuojelulaki sekä varhaiskasvatuslaki. Diskurssianalyysin avulla tarkastellaan, millaista todellisuutta teksteillä tuotetaan alojen perustehtävistä ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Tekstejä on analysoitu Niklas Luhmannin systeemiteorian ohjaamana. Lastensuojelu sekä varhaiskasvatus hahmottuvat omiksi systeemeikseen. Lastensuojelu sijoittuu juridiikan systeemiin, kun taas varhaiskasvatus kasvatuksen ja koulutuksen systeemiin. Aloja yhdistää toimiminen hoivan systeemeinä, minkä voi olettaa luovan pohjaa myös yhteistyölle. Tulosten perusteella lastensuojelulain kantavat diskurssit liittyvät oikeuksiin ja vastuisiin, kun taas varhaiskasvatuksessa keskitytään lapsen kasvuun ja kehitykseen pedagogisella painotuksella. Hoivan diskursseja teksteistä löytyy vain vähän, eikä niistä ole yhteistyön pohjaksi. Tekstien moniammatillisuuden diskurssit antavat kuvan vain yhteen suuntaan toimivasta yhteistyöstä: Lastensuojelutyössä on oikeus saada päätöksenteon tueksi monialaista asiantuntijuutta ja muilla aloilla on velvollisuus luovuttaa lastensuojeluun tietoa, jos he saavat tietoonsa lapsen kasvuolosuhteiden vaarantuneen. Nykymuodossaan varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun moniammatillinen yhteistyö ei tuo työhön lisäarvoa kuin vain toiselle osapuolelle, jolloin systeemiteoreettisesti todettuna voidaan sanoa, että organisaatioiden välinen kommunikaatio ei vähennä toiminnan monimutkaisuutta. Eri suuntiin vetävät diskurssit aiheuttavat sen, että moniammatilliseen yhteistyöhön hakeutuminen ei ole kannattavaa. Lainsäädännöstä esimerkiksi lapsen etua sekä sosiaalipoliittisia tavoitteita korostamalla voitaisiin kuitenkin johtaa lähtökohtia moniammatilliselle yhteistyölle. ...
Keywords
moniammatillinen yhteistyö Niklas Luhmann ekologinen kommunikaatio diskurssianalyysi diskurssi lastensuojelu varhaiskasvatus moniammatillisuus systeemiteoria
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201903251949

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä 

    Säilynkangas, Elina (2019)
    Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen ...
  • Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa" 

    Sippola, Pirjo (2015)
    TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ...
  • ”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa 

    Kokljuschkin, Teija (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ...
  • Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö 

    Hyytiäinen, Sanni; Chafagi, Jasmin (2021)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta ...
  • Sijoitetun lapsen koulunkäyntikyvyn kartoittaminen moniammatillisesti 

    Laukka, Outi; Turpeinen, Jutta (2022)
    Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus koulunkäyntiin. On lakisääteistä, että lapsen koulunkäynti mahdollistetaan myös tilanteissa, joissa lapsi sijoitetaan pois kotoa. Sijoitukseen liittyy usein isoja muutoksia lapsen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre