Show simple item record

dc.contributor.authorMäkipää, Toni
dc.contributor.authorHilden, Raili
dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.editorMäkipää, Toni
dc.contributor.editorHilden, Raili
dc.contributor.editorHuhta, Ari
dc.date.accessioned2023-04-25T05:21:23Z
dc.date.available2023-04-25T05:21:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMäkipää, T., Hilden, R., & Huhta, A. (2023). Oppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa. In T. Mäkipää, R. Hilden, & A. Huhta (Eds.), <i>Kielenoppimista tukeva arviointi</i> (pp. 5-18). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 15. <a href="https://doi.org/10.30660/afinla.126728" target="_blank">https://doi.org/10.30660/afinla.126728</a>
dc.identifier.otherCONVID_182821903
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86547
dc.description.abstractMonipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja muista summatiivisen arvioinnin muodoista, vaan sen rinnalle tarvitaan oppimista tukevaa, formatiivista arviointia. Oppimista voidaan tukea esimerkiksi palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen avulla. Nämä tyypilliset formatiivisen arvioinnin välineet ja niiden implementointi opetukseen mainitaankin opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019). Formatiivisen arvioinnin avulla voidaan lisäksi tukea oppilaiden oppimaan oppimista ja reflektointia, mikä on yksi tärkeimmistä tavoitteista suomalaisessa koulutuksessa (Opetushallitus 2014, 2019). Itsearviointi ja reflektointi mainitaan myös lakitasolla olennaisiksi oppimistavoitteiksi (Lukiolaki 2018/714; Perusopetuslaki 1998/628). AFinLAn aikaisempi teemajulkaisu arvioinnista käsitteli kielitaidon arviointitutkimusta 2000-luvun Suomessa (Huhta & Hilden 2016). Siinä käsiteltiin summatiivista arviointia. Siksi tässä uudessa teemajulkaisussa on tärkeää pohtia, kuinka formatiivista ja dynaamista arviointia voidaan hyödyntää kieltenopetuksessa tukemaan oppimista ja kielitaidon karttumista. Ensin esittelemme teoriataustan, joka nivoo yhteen teemajulkaisumme yhdeksän artikkelia.fi
dc.description.abstractThe aim of this special issue is to present current research on assessment that supports language learning. The aim of all assessment is to stimulate learning although this customarily applies to formative and dynamic assessment. By using multifaceted assessment practices, language teachers can support students’ learning in myriad ways. This is also a key aspect of assessment literacy. However, little is known about assessment that supports language learning in the Finnish context. Therefore, this special issue provides an overview of how assessment can be used to enhance language learning in Finland. The publication starts with an introductory article on formative and dynamic assessment.en
dc.format.extent201
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.relation.ispartofKielenoppimista tukeva arviointi
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-teema
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/issue/view/9173
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherformatiivinen arviointi
dc.subject.otherdynaaminen arviointi
dc.subject.otherarviointiosaaminen
dc.subject.otherformative assessment
dc.subject.otherdynamic assessment
dc.subject.otherassessment literacy
dc.titleOppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304252661
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielentutkimusfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineApplied language studiesen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-75-5
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange5-18
dc.relation.issn2814-6298
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppimisprosessi
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysovertaisarviointi (arviointimenetelmät)
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5103
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9740
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1236
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15028
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30660/afinla.126728
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright