Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehto, Martti
dc.contributor.authorNykänen, Annika
dc.date.accessioned2023-04-24T05:51:48Z
dc.date.available2023-04-24T05:51:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86525
dc.description.abstractOpettajien opetusstrategiat sekä oppilaiden oppimisstrategiat ovat kehittyneet mukautumaan nykyajan digitaalisiin resursseihin. Kouluissa tapahtunut ”digiloikka” merkitsi opetuksen ja oppimateriaalien mukauttamista päivittyneisiin opetussuunnitelmiin. Tarkoituksena ei ole enää pelkästään opettaa internetiin liittyviä teknisiä aiheita, vaan myös sisällyttämällä digitaaliseen lukutaitoon, kyberturvallisuuteen ja kybertietoisuuteen liittyviä monialaisia taitoja. On siis selvää, että koulun hallinnon ja opetushenkilöstön on osallistuttava kyberturvallisuus- ja kybertietoisuuden prosesseihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kyberturvallisuuden ja tietoturvallisuuden opetuksen nykytila peruskoulutasolla Suomessa. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimuksessa on suoritettu kyselytutkimus, jolla selvitetään, kuinka luokanopettajat ja aineenopettajat sisällyttävät kyberturvallisuutta opetuksessaan. Tutkimuksessa oleva kyselytutkimus on tehty osana valtakunnallisen Kyberturvallisuuden kehittämisohjelman jatkona ollutta hanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman selkeä kuva siitä, kuinka paljon opettajat sisällyttävät kyberturvallisuutta opetukseensa ja kokevatko he täydennyskoulutuksen kyberturvallisuuteen liittyen olleen riittävää. Lisäksi selvitettiin, kokevatko opettajat opetussuunnitelman ohjeiden olevan riittäviä ja mitä mieltä opettajat ovat siitä, pitäisikö kyberturvallisuus olla osa kaikkea opetusta vai esiintyä omana opetettavana aineena. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opetussuunnitelmassa mainitut tieto- ja viestintäteknologian käytön tavoitteet eri oppiaineiden sisällä jäävät laveiksi, joten toteutustavat voivat vaihdella suuresti esimerkiksi eri kaupunkien välillä, puhumattakaan kaupungin sisällä eri kouluissa. Kyselyn tulokset osoittavat, että peruskouluissa kyberturvallisuuden opettamisen sisällyttäminen oppiaineen sallimissa rajoissa vaihtelee opettajien välillä – osa ei sisällytä kyberturvallisuutta opetukseensa lainkaan. Alakoulun opettajat sisällyttävät kyberturvallisuutta enemmän opetukseensa kuin yläkoulun aineenopettajat. Tutkimuksen lopuksi esitellään kaksi kehityspolkua, miten kyberturvallisuuden/tietoturvallisuuden opetusta voidaan kehittää ja lisätä peruskouluopetuksessa. Lisäksi esitellään laadittaviksi yleiset tietoturvaohjeet opettajille.fi
dc.description.abstractTeachers' teaching strategies and students' learning strategies have evolved to adapt to today's digital resources. The "digital leap" that took place in schools meant adapting teaching and learning materials to updated curricula. The purpose is no longer only to teach technical subjects related to the internet, but also by including many kinds of skills related to digital literacy, cyber security, and cyber awareness. It is therefore clear that school administration and teaching staff must participate in cyber security and cyber awareness processes. The purpose of this study is to find out the current state of cyber security and information security teaching at the primary school level in Finland. In addition to the literature review, the research has conducted a survey to find out how classroom teachers and subject teachers include cyber security in their teaching. The survey in the study was conducted as part of a project that was a continuation of the national Cyber Security Development Program. The goal of the study was to get as clear picture as possible of how much teachers include cyber security in their teaching and whether they feel that the continuing education related to cyber security has been sufficient. In addition, it was asked whether the teachers feel that the instructions in the curriculum are sufficient and what the teachers think about whether cyber security should be a part of all teaching or should be taught as a separate subject. The results of the study show that the goals for the use of information technology in different subjects, mentioned in the curricula, remain low, so the implementation methods can vary greatly, for example, between different cities, not to mention in different schools within the city. The results of the survey show that in primary schools, the inclusion of teaching cyber security within the limits allowed by the subject varies between teachers - some do not include cyber security in their teaching at all. Elementary school teachers include cyber security in their teaching more than middle school subject teachers. At the end of the study, two development paths are presented, how the teaching of cyber security/information security can be developed and increased in elementary school education. In addition, general information security instructions for teachers are presented.en
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKyberturvallisuuden/tietoturvallisuuden opetus peruskoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304242639
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKyberturvallisuusfi
dc.contributor.oppiaineKyberturvallisuusen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokyberturvallisuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright