Lasten kertomuksia konfliktitilanteista ja niihin liittyvistä tunteista
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella konfliktitilanteita ja niissä syntyviä tunteita lasten kertomana. Konfliktitilanteissa kaikille osapuolille muodostuu tunteita ja lapset kuvasivatkin sekä lasten että aikuisten tunteita. Tavoitteena on selvittää, millaisissa tilanteissa lapset kertovat konfliktien tapahtuvan. Tutkielma on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston VALTAKO – nimistä hanketta. Tutkimushanke keskittyy lasten ja nuorten lähisuhteissa tapahtuviin ristiriitatilanteisiin ja vallankäyttöön. Aineistona toimi 24 vuonna 2020 kerättyä lasten kertomaa tarinaa. Tarinat ovat kerätty Tarinataikuri -menetelmää hyödyntäen. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin sisällönana-lyysiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin yhdestä kuvasta, jossa lapsi käyttää tablettitietokonetta ja aikuinen näyttää kieltävän sen. Tuloksista nousi kolme selkeämpää konfliktityyppiä ja ratkaistut konfliktitilanteet ja niihin liittyvät tunteet. Ensimmäinen tyyppi sisältää konfliktitilanteet, joissa lapsi haluaa pelata, mutta aikuinen kieltää. Niihin liittyi sekä vihan että surun tunteita. Toisessa tyypissä lapsi uhmaa jo ennestään sovittuja sääntöjä, eikä tottele aikuista. Tämä tyyppi sisälsi sekä vihan että nolostumisen tunteita. Kolmas konfliktityyppi puolestaan koostui tilanteista, joissa lapsi sai tah-tonsa läpi ja aikuinen heltyi. Tilanteissa muodostui ilon ja hämmästyksen tunteita. Konfliktitilanteiden ratkaisuhetkiin liittyi enimmäkseen ilon tunteita, mutta myös nolostumista. Tilanteet, kuten yhdessä pelaaminen ja konkreettinen toiminta, saivat sekä lapsille että aikuiselle ilon tunteet. Tutkimuksesta saatiin tietoa siitä, miten lapset hahmottavat tunteet ja konfliktitilanteet ja miten he niistä kertovat.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
Rehula, Paula; Pöysä, Meri (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme ... -
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
"Ei periaattees koskaa tarttee olla yksin" : lasten näkemyksiä läheisyydestä ja konflikteista sisarussuhteissa
Seppänen, Ellu (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen lasten näkemyksiä läheisyydestä ja konflikteista sisarussuhteissa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten läheisyys ilmenee sisarussuhteissa, ja millaisia ilmiöitä lapset ... -
Vanhempien arvioimien temperamenttipiirteiden yhteys lasten raportoimiin tunteisiin sekä näiden sukupuolierot
Puikkonen, Janika (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetuksen oppilaiden raportoimia tunteita ja vanhempien arvioimia lastensa temperamenttipiirteitä. Tavoitteena oli selvittää esiopetuksen oppilaiden temperamenttipiirteiden ja heidän raportoimien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.