Livet med en neuropsykiatrisk diagnos och sökandet efter den egna identiteten i dagens samhälle
Maisteritutkinnon opinnäytteen tehtävänä ja tarkoituksena on selvittää, miten neuropsykiatrisen diagnoosin saaneet aikuiset kuvaavat elämäänsä diagnoosin kanssa. Erityisesti keskitytään siihen, minkä merkityksen nämä aikuiset antavat diagnoosille suhteessa oman identiteettiinsä. Lisäksi tutkitaan, mikä on ympäröivän yhteiskunnan rooli suhteessa yksilön identiteetin rakentamiseen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja lähtökohdaltaan fenomenologis-hermeneuttinen sekä lähestymistavaltaan narratiivinen. Empiirisenä aineistona ovat kirjoitetut elämänkertomukset, joita on tarkasteltu käyttäen temaattista analyysia ja tarinallisen kiertokulun mallia. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii identiteettiteoria, jossa identiteetti nähdään julkisena ja kulttuurisena rakennelmana. Analyysissa nousee esille ajatuksia ja tunteita neuropsykiatrisen diagnoosin saamisesta ja diagnoosin kanssa elämisestä. Diagnoosi voidaan kokea sekä selityksenä että lisääntyneenä ymmärryksenä mutta myös erilaisuuden leimana. Elämänkertomukset koostuvat sisäisestä keskustelusta siitä, kuka minä olen suhteessa diagnoosiini ja ympäristööni, sekä oman elämän ja käyttäytymisen takautuvasta tarkastelusta diagnoosin valossa. Diagnoosi nähdään sekä osana identiteettiä että identiteetin muovaajana. Yhteiskunnan rooli tässä prosessissa on jatkuvasti läsnä, ja tässä yhteiskunnan tulkitaan sisältävän kulttuurin, jossa elämme, sen ihmiset ja heidän käyttäytymisensä, kohtaamisensa ja ymmärryksensä sekä instituutiot, joiden osana muun muassa sosiaalityöntekijä on. Tutkimus valaisee, miten tärkeää neuropsykiatristen diagnoosien parempi tuntemus ja ymmärtäminen ovat yhteiskunnassa, ja miten tärkeää on, että yksilön ääni saa tulla esiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Tuolloin koin menettäneeni ́terveen lapseni ́” : äitien kokemat tunteet ja lapsen autismidiagnoosi
Salmela, Jenni; Oksanen, Neea (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tunteita lapsen saama autismidiagnoosi herättää äideissä ja kuinka tunteet muuttuvat ajan kuluessa. Aiemmissa kansainvälisissä tutkimuksissa esiin nousseet tunteet ... -
Tunnustamisen taito : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia erityislapsiperheiden tunnustamisesta
Kelahaara, Kristina (2023)Maisteritutkielmani tarkoituksena on tuottaa tietoa sosiaalityöntekijöiden kokemuksista erityislapsiperheiden tunnustamisesta sosiaalityössä, jota ei ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia ... -
Autismi ja työllisyys : korkeakoulutettujen autismikirjon aikuisten työllistymisen toiveita ja työelämäkokemuksia
Turja, Pinja (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää korkeakoulutettujen autismikirjon aikuisten työllistymisen toiveita ja kokemuksia työelämästä. Työllistymisen toiveisiin sisältyi, sekä alakohtaisia että työolosuhteita kuvaavia ... -
Musiikkiterapian vaikutukset autismin kirjon lasten hyvinvointiin kuntoutuksessa
Laitinen, Tuulimari (2023)Tutkimus käsittelee musiikkiterapian keinoja autismin kirjon lasten kuntoutuksessa länsimaissa. Tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kanssa ja minkälaisia vaikutuksia ... -
Yhteisvanhemmuus ja vanhempien stressi perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö
Lahtinen, Liisa (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla yhteisvanhemmuus toimii perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö. Lisäksi tutkittiin vanhempien kokemaa stressiä näissä perheissä sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.