The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
Opettajilla on merkittävä rooli oppilaiden oppimisen edistämisessä sekä heidän hyvinvointinsa tukemisessa. Yksi koulutuksen tärkeistä tehtävistä on tukea oppilaiden kasvua niin, että he oppivat elämässä tärkeitä taitoja, jotka auttavat oppilaita kasvamaan hyvinvoiviksi aikuisiksi. Tämän tutkimuksen pääteemana on sosioemotionaalinen kompetenssi, jota on tutkittu monipuolisesti niin oppilaiden hyvinvoinnin kuin myös yleisesti kompetenssiin kuuluvien taitojen tärkeyden näkökulmasta. Kuitenkin tutkimusta kielten oppimisen näkökulmasta on suhteellisen vähän. Sosioemotionaalinen kompetenssi ja sen sisältämät taidot ovat yhteydessä englannin opetukseen lukion opetussuunnitelman laaja-alaisten osaamisalueiden kautta. Laaja-alaisesta osaamisesta erityisesti hyvinvointi- ja vuorovaikutusosaamisen osa-alueet ovat merkittäviä tälle tutkimukselle, sillä ne sisältävät sosioemotionaalisen kompetenssiin kuuluvia taitoja.
Tässä tutkimuksessa kompetenssi määritellään niin yhtenäisenä kokonaisuutena kuin myös kahtena erillisenä käsitteenä, emotionaalisena kompetenssina ja sosiaalisena kompetenssina. Sosioemotionaalinen kompetenssi koostuu eri osa-alueista liittyen tunnetaitoihin ja sosiaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa esitellään myös pedagoginen suuntaus, positiivinen pedagogiikka, joka korostaa positiivisen pedagogiikan oppiaineita täydentävää ja hyvinvointia edistävää roolia oppiaineiden opetuksen yhteydessä. Tämän monimuototutkielman tavoitteena on tarjota lukion englannin opettajille materiaalipaketti, joka sisältää englannin oppimateriaalia sosioemotionaalisen kompetenssin sisältämistä teemoista. Teemat keskittyvät tunteiden tunnistamiseen, ymmärtämiseen, hyväksymiseen, tasapainotteluun, säätelyyn, kohtaamiseen, käsittelyyn sekä empatiaan ja myötätuntoisuuteen toisia kohtaan. Jokainen materiaalipaketin viidestä teemasta harjoittaa jotakin sosioemotionaalisen kompetenssin kompetenssialuetta, jotka on muodostettu eri tutkijoiden näkemyksien perusteella. Materiaali keskittyy myös suullisen kielitaidon kehittämiseen, sillä tehtävät painottuvat suullisiin ja vuorovaikutuksellisiin harjoituksiin. Materiaalipaketti ei ole suun-niteltu tietylle lukion englannin moduulille, mutta paketin sisällöt ovat parhaiten yhteensopivia englannin moduulien ENA1, ENA2 ja ENA8 kanssa. Materiaalipaketti siis harjoittaa niin laaja-alaista osaamista, sosioemotionaalista kompetenssia kuin englannin suullista kielitaitoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ... -
Path to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
Kuitunen, Minttumaari (2023)Podcasteja on hyödynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. Tämän ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Nissinen, Amanda (2024)Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten ...