Young people and the trustworthiness of social media content
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Sosiaalisen median käytön yleistyminen ja siellä tuotetun sisällön lisääntyminen ja moninaistuminen on johtanut korostuneeseen tarpeeseen arvioida sisällön luotettavuutta. Jokainen sosiaalisen median käyttäjä kohtaa suuria määriä eri tahojen julkaisemaa sisältöä, jonka luotettavuuden arviointi on lähes täysin käyttäjän vastuulla. Sosiaalisen median sisältöjen käyttö myös informaationlähteenä on yleistynyt huomattavasti. Tämä muodostaa ongelman, joka korostuu erityisesti nuorten käyttäjien kohdalla, sillä he ovat usein haavoittuvaisemmassa asemassa kohdatessaan epäluotettavaa ja harhaanjohtavaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Nuoret myös käyttävät sosiaalista mediaa vanhempia ikäluokkia aktiivisemmin. Siksi on tärkeää ymmärtää, kuinka nuoret arvioivat sosiaalisessa mediassa kohtaamansa sisällön luotettavuutta.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan, millaisia mekanismeja nuoret hyödyntävät sosiaalisen median sisältöjen luotettavuuden arvioinnissa, millaisiin julkaisijoihin he luottavat, ja kuinka heidän henkilökohtainen toimijuutensa vaikuttaa luottamukseen. Tutkimuksen kohderyhmää ovat 15–29-vuotiaat suomalaiset ja isobritannialaiset nuoret, jotka käyttävät sosiaalista mediaa. Tutkimuksessa käytettiin vuonna 2019 kerättyä kyselyaineistoa, johon on vastannut lähes 3000 nuorta. Tutkimuksessa on hyödynnetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tutkimustulokset osoittavat yhteensä 14 mekanismia, joita nuoret hyödyntävät sosiaalisen median sisältöjen luotettavuuden arvioinnissa. Voidaan siis todeta, että monella nuorella on useita työkaluja ja tietotaitoa, joita luotettavuuden arvioinnissa voisi hyödyntää. Samalla tutkimusaineisto kuitenkin osoitti, että moni nuori ei oikein tiedä, miten luotettavuutta voisi arvioida. Tulokset osoittavat, että tässä tutkimuksessa tutkituista sosiaalisessa mediassa sisältöjä julkaisevista tahoista nuoret luottavat eniten julkishallinnon, oppilaitosten, sekä ystäviensä tuottamaan sisältöön. Vähiten luottamusta taas nauttivat bloggaajat, videobloggaajat, brändit sekä journalistit. Tutkimuksessa etsittiin myös yhteyttä luottamuksen muodostumisen sekä nuoren henkilökohtaisen toimijuuden välillä, mutta sellaista ei tällä tutkimuksella pystytty todentamaan.
Tämä tutkimus tarjoaa lisätietoa siitä, millaisia keinoja nuoret käyttävät arvioidessaan luotettavuutta sosiaalisessa mediassa, ja millaisten tahojen julkaisemiin sisältöihin nuoret sosiaalisessa mediassa luottavat. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan nuorten sosiaalisen median käyttäjien henkilökohtaisen toimijuuden vaikutusta luottamuksen muodostumiseen.
...
The increasing use of social media and the vast amount of multifaceted content online has led to an increased need to evaluate the trustworthiness of social media content. Every social media user comes across substantial amounts of content published by different entities, and evaluating the trustworthiness of the content is nearly completely the users’ responsibility. The use of social media as a source of information has also notably increased. This creates a problem that is highlighted in the case of young social media users, who are in a more vulnerable position when coming across untrustworthy or misleading content. Young people also use social media more actively compared to older demographics. Thus, it is important to understand, how young people evaluate trustworthiness on social media.
This research aims to discover the types of mechanisms young people use to evaluate trustworthiness on social media, what types of content creators they trust, and how their personal agency impacts trust. The target group of this research are 15-29-year-old Finnish and British social media users. The data used in this research was gathered in 2019 as part of the #Agents project, and it has nearly three thousand replies in total. The data and research methods are both quantitative and qualitative.
The research found a total of fourteen mechanisms that young people use to evaluate trustworthiness on social media. Based on this research it can be said that young people use a variety of mechanisms and possess a lot of knowledge about assessing trustworthiness on social media. On the other hand, the research also showed that many young people are not quite sure how to evaluate trustworthiness on social media. In comparing the trustworthiness of content from different publishing entities, the study shows that young people place the most trust on content created by public authorities, educational institutes, and their friends. The least trustworthy publishers were found to be bloggers, videobloggers, brands and journalists. This research also attempted to establish a relation between trust and young peoples’ personal agency in the context of social media. However, this research did not establish a significant correlation between trust and personal agency.
This thesis sheds light on how young people evaluate trustworthiness on social media, the publishers young people trust on social media, as well as a discussion about how personal agency might impact the trust formation process.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Strategic influencer communication and formation of purchase intention in social networking sites
Soininen, Sampo (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, kuinka ostoaikomus muodostuu sosiaalisen median kanavissa kuten YouTubessa, Facebookissa tai Instagramissa hyödyntäen vaikuttajamarkkinointia markkinointikeinona. Tutkimuksen ... -
Patterns of action transitions in online collaborative problem solving : A network analysis approach
Li, Shupin; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi (Springer Science and Business Media LLC, 2022)In today’s digital society, computer-supported collaborative learning (CSCL) and collaborative problem solving (CPS) have received increasing attention. CPS studies have often emphasized outcomes such as skill levels of ... -
A comparison of dyadic and social network assessments of peer influence
DeLay, Dawn; Laursen, Brett; Kiuru, Noona; Rogers, Adam; Kindermann,Thomas; Nurmi, Jari-Erik (SAGE Publications, 2021)The present study compares two methods for assessing peer influence: the longitudinal actor–partner interdependence model (L-APIM) and the longitudinal social network analysis (L-SNA) Model. The data were drawn from 1,995 ... -
The Influence of Social Vision, Social Networks, and Financial Return on Social SME Sustainability
Olaleye, Sunday; Mogaji, Emmanuel; Watat, Josue Kuika; Ukpabi, Dandison (Palgrave Macmillan, 2020)Social entrepreneurship is one of the catalysts of poverty reduction and sustainable development, but its impact in developing countries is not rapid in comparison to traditional entrepreneurship. The idea is to explain ... -
The development and management of interpersonal trust in a business network in health, exercise, and wellbeing markets
Hakanen, Mila (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to explore the development, management and measurement of interpersonal trust in the context of a business network. More specifically, the focus is building and managing trust in the ...