Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorAhokas, Hilla
dc.date.accessioned2023-04-18T05:33:32Z
dc.date.available2023-04-18T05:33:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86384
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus vauvan musiikillisesta vuorovaikutuksesta ja toimijuudesta. Vauvan musiikillisen vuorovaikutuksen ja musiikillisten reaktioiden ja kokemusten lisäksi kirjoitan musiikin aivotutkimuksesta, sillä se on tärkeässä roolissa vauvojen tutkimisessa. Vastasyntynyt kykenee havaitsemaan musiikin rytmin, ja muistamaan sikiöaikana kuullun musiikin. Havaitsemisen lisäksi vauva nauttii musiikista ja kuuntelee sitä mielellään. Kasvaessaan vauva leikkii vokaaleilla ja erilaisilla äänillä ja saa leikistä mielihyvää. Vauvoille puhutaan ja lauletaan eri tavalla kuin muille, ja vanhemman ja vauvan välistä vuorovaikutusta voidaan pitää musiikillisena. Tyynnyttelevä puhe tai laulu on tarkoitettu vauvan rauhoittamiseen, ja innostava puhe tai laulu puolestaan vauvan leikittämiseen. Vauvalle puhuttua puhetta kutsutaan hoivapuheeksi, ja se sisältää paljon musiikillisia piirteitä. Hoivapuhe on merkityksellistä, sillä se vahvistaa muun muassa vanhemman ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutusta ja auttaa puheen kehityksessä. Musiikin aivotutkimus on osoittanut, että musiikki aktivoi aivojen mielihyväalueita, ja vaikuttaa aivojen rakenteeseen. Musiikilla on myös useita siirtovaikutuksia, ja sitä käytetään muun muassa kognitiivisiin toimintoihin liittyvien haasteiden kuntoutuksessa. Tutkimus osoittaa, että jo sikiöaikana kuultu musiikki voi vaikuttaa hermoston kehitykseen. Vauvat kehittyvät yksilöllisesti, ja musiikilla voi olla merkittävä rooli hyvinvoinnin lisääjänä, kasvun tukena ja varhaisessa vuorovaikutuksessa.fi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.subject.otherhoivapuhe
dc.titleVauvan musiikillinen vuorovaikutus ja toimijuus ensimmäisen puolen vuoden aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304182508
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoaivotutkimus
dc.subject.ysomusikaalisuus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysovauvat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoaivot
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysolapsen kehitys
dc.subject.ysomusiikkipsykologia
dc.subject.ysovarhainen vuorovaikutus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot