Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjausta edistää liikunnan avulla, sekä millaista liikuntaa ja liikunnan määrää se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, käyttäytymis- ja oppimishaasteet ovat tavallisia. Kaikenlaisilla keinoilla, joilla näihin haasteisiin voidaan vaikuttaa, on mahdollisuus parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia. Toiminnanohjaus on yksi näiden haasteiden taustalla vaikuttava tekijä. Liikunta voisi tarjota keinon vaikuttaa sen kehittymiseen ja toimintaan.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimustulokset aiheesta ovat osin keskenään ristiriitaisia. Yhteistä kaikille tuloksille on se, että liikunnasta ei ainakaan ole haittaa toiminnanohjaukselle. Tämän lisäksi interventiotutkimuksissa on havaittu monien eri liikuntamuotojen edistävän peruskouluikäisten toiminnanohjausta. Suurempi liikunnan määrä ja parempi fyysinen kunto ennustavat parempaa toiminnanohjausta ja lyhyidenkin liikuntainterventioiden jälkeen toiminnanohjauksen on havaittu ainakin hetkellisesti parantuvan. Inhibitiota, joka on koulumaailmassa erityisen tärkeää, näyttäisi olevan mahdollista edistää ainakin akuuteilla interventioilla.
Peruskouluikäisten toiminnanohjausta on siis mahdollista edistää sekä liikunnasta saatavien kroonisten, että akuuttien vasteiden avulla. Tämä tulos tukee yleisesti tiedettyä ja tärkeänä pidettyä näkemystä siitä, että lasten ja nuorten liikkumaan oppiminen, liikuntaa innostaminen ja liikkuminen tulisi olla yhtenä tavoitteena lasten arkeen kuuluvissa toimintaympäristöissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskouluikäisten toiminnanohjauksen tukeminen fyysisellä aktiivisuudella
Tuomi, Noora; Tall, Anniina (2024)Tämän pro gradun tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla peruskouluikäisten fyysinen aktiivisuus on yhteydessä toiminnanohjaukseen, spesifimmin inhibitioon ja sen tason vaihteluun päivän aikana. Fyysisen aktiivisuuden ... -
Osallistaminen tärkeää liikunnan pelillistämisessä
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2022) -
Liikunnan yhteys koulumenestykseen
Heikkilä, Miisa (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Viime vuosina suomalaisten lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt sekä koulumenestys ... -
"Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu" : näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta
Korolainen, Tom; Saastamoinen, Tuomas (2016)Korolainen, Tom. & Saastamoinen, Tuomas. 2016. ”Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu”: Näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. ... -
LIITU 2018 -tutkimus : liikunnan merkitysten kirjo on kaventunut
Kokko, Sami; Martin, Leena; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Koski, Pasi; Hirvensalo, Mirja; Lyyra, Nelli; Välimaa, Raili; Polet, Juho; Laukkanen, Arto; Lintunen, Taru; Palomäki, Sanna; Rintala, Pauli; Asunta, Piritta; Ng, Kwok; Hentunen, Johanna; Laakso, Nina; Huotari, Katja; Elorinne, Marjorit; Paakkari, Leena; Ojala, Kristiina; Tynjälä, Jorma (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Hieman reilu kolmasosa suomalaislapsista ja -nuorista liikkui suosituksen mukaan – toimintarajoitteita kokevista joka neljäs. Lasten ja nuorten liikunnalle antamien merkitysten kirjo oli kaventunut ja esteet vahvistuneet, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.