Voidaanko liikunnan avulla edistää peruskouluikäisten toiminnanohjausta?
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko peruskouluikäisten toiminnanohjausta edistää liikunnan avulla, sekä millaista liikuntaa ja liikunnan määrää se vaatisi. Koululaisten keskittymis-, käyttäytymis- ja oppimishaasteet ovat tavallisia. Kaikenlaisilla keinoilla, joilla näihin haasteisiin voidaan vaikuttaa, on mahdollisuus parantaa lasten ja nuorten hyvinvointia. Toiminnanohjaus on yksi näiden haasteiden taustalla vaikuttava tekijä. Liikunta voisi tarjota keinon vaikuttaa sen kehittymiseen ja toimintaan.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että tutkimustulokset aiheesta ovat osin keskenään ristiriitaisia. Yhteistä kaikille tuloksille on se, että liikunnasta ei ainakaan ole haittaa toiminnanohjaukselle. Tämän lisäksi interventiotutkimuksissa on havaittu monien eri liikuntamuotojen edistävän peruskouluikäisten toiminnanohjausta. Suurempi liikunnan määrä ja parempi fyysinen kunto ennustavat parempaa toiminnanohjausta ja lyhyidenkin liikuntainterventioiden jälkeen toiminnanohjauksen on havaittu ainakin hetkellisesti parantuvan. Inhibitiota, joka on koulumaailmassa erityisen tärkeää, näyttäisi olevan mahdollista edistää ainakin akuuteilla interventioilla.
Peruskouluikäisten toiminnanohjausta on siis mahdollista edistää sekä liikunnasta saatavien kroonisten, että akuuttien vasteiden avulla. Tämä tulos tukee yleisesti tiedettyä ja tärkeänä pidettyä näkemystä siitä, että lasten ja nuorten liikkumaan oppiminen, liikuntaa innostaminen ja liikkuminen tulisi olla yhtenä tavoitteena lasten arkeen kuuluvissa toimintaympäristöissä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4579]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osallistaminen tärkeää liikunnan pelillistämisessä
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2022) -
LIITU 2018 -tutkimus : liikunnan merkitysten kirjo on kaventunut
Kokko, Sami; Martin, Leena; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Koski, Pasi; Hirvensalo, Mirja; Lyyra, Nelli; Välimaa, Raili; Polet, Juho; Laukkanen, Arto; Lintunen, Taru; Palomäki, Sanna; Rintala, Pauli; Asunta, Piritta; Ng, Kwok; Hentunen, Johanna; Laakso, Nina; Huotari, Katja; Elorinne, Marjorit; Paakkari, Leena; Ojala, Kristiina; Tynjälä, Jorma (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Hieman reilu kolmasosa suomalaislapsista ja -nuorista liikkui suosituksen mukaan – toimintarajoitteita kokevista joka neljäs. Lasten ja nuorten liikunnalle antamien merkitysten kirjo oli kaventunut ja esteet vahvistuneet, ... -
"Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu" : näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta
Korolainen, Tom; Saastamoinen, Tuomas (2016)Korolainen, Tom. & Saastamoinen, Tuomas. 2016. ”Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu”: Näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. ... -
Predictors of school students’ leisure-time physical activity : An extended trans-contextual model using Bayesian path analysis
Polet, Juho; Schneider, Jekaterina; Hassandra, Mary; Lintunen, Taru; Laukkanen, Arto; Hankonen, Nelli; Hirvensalo, Mirja; Tammelin, Tuija H.; Hamilton, Kyra; Hagger, Martin S. (Public Library of Science, 2021)The present study aimed to examine effects of motivational and social cognition constructs on children’s leisure-time physical activity participation alongside constructs representing implicit processes using an extended ... -
Lisää liikettä koulupäivään ja sen yhteyteen : katse kohti vähän liikkuvien oppilaiden, viihtyvyyden ja henkilökunnan tukemista
Haapala, Henna (Liikuntatieteellinen seura, 2018)