dc.contributor.advisor | Maunula, Minna | |
dc.contributor.author | Jatkola, Toni | |
dc.date.accessioned | 2023-03-24T06:32:55Z | |
dc.date.available | 2023-03-24T06:32:55Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86106 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla
on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa
selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on
koulupäivän aikaisen liikunnallisten menetelmien käyttämisestä ja niiden merkityksestä
oppilaiden oppimiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan
oppimisen lähtökohtia ja liikuntaa oppimisen tukimuotona. Lisäksi käsitellään
koulupäivän aikaista liikunnallisuutta koulun toimintakulttuurin, opettajan pedagogiikan
ja menetelmien näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmällisenä
lähestymistapana toimii fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen
aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselytyökalun
avulla. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui alakoulun 1–6. luokkien luokanopettajista.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 17 luokanopettajaa Kokkolan, Iin
ja Oulun kunnista.
Tutkimuksen tulosten mukaan koulun toimintakulttuuriin kuuluvat oppimisympäristö
ja oppilaan rooli olivat merkittäviä asioita liikunnallisten menetelmien
sisällyttämisessä koulupäivään. Menetelmien käytössä keskeisenä asiana
nähtiin opettajan pedagogiset ratkaisut ja lasten hyvinvoinnin edistäminen. Liikuntaa
voitiin sisällyttää koulupäivään oppitunteihin integroitujen leikkien, taukojumpan
ja toiminnallisten tehtävien kautta. Liikunnan ja oppimisen yhteys
esiintyi tuloksissa oppimaan oppimiseen liittyvien vuorovaikutuksen, keskittymiskyvyn
ja motivaation kautta. Liikunnan yhteys oppimiseen ilmeni myös kognitiivisia
taitoja edistävien motoristen taitojen ja muistin kehittymisenä. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303242255 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |