Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorJatkola, Toni
dc.date.accessioned2023-03-24T06:32:55Z
dc.date.available2023-03-24T06:32:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86106
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, millaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on koulupäivän aikaisen liikunnallisten menetelmien käyttämisestä ja niiden merkityksestä oppilaiden oppimiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan oppimisen lähtökohtia ja liikuntaa oppimisen tukimuotona. Lisäksi käsitellään koulupäivän aikaista liikunnallisuutta koulun toimintakulttuurin, opettajan pedagogiikan ja menetelmien näkökulmista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmällisenä lähestymistapana toimii fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Webropol-kyselytyökalun avulla. Tutkimuksen kohdejoukko muodostui alakoulun 1–6. luokkien luokanopettajista. Tutkimukseen vastasi yhteensä 17 luokanopettajaa Kokkolan, Iin ja Oulun kunnista. Tutkimuksen tulosten mukaan koulun toimintakulttuuriin kuuluvat oppimisympäristö ja oppilaan rooli olivat merkittäviä asioita liikunnallisten menetelmien sisällyttämisessä koulupäivään. Menetelmien käytössä keskeisenä asiana nähtiin opettajan pedagogiset ratkaisut ja lasten hyvinvoinnin edistäminen. Liikuntaa voitiin sisällyttää koulupäivään oppitunteihin integroitujen leikkien, taukojumpan ja toiminnallisten tehtävien kautta. Liikunnan ja oppimisen yhteys esiintyi tuloksissa oppimaan oppimiseen liittyvien vuorovaikutuksen, keskittymiskyvyn ja motivaation kautta. Liikunnan yhteys oppimiseen ilmeni myös kognitiivisia taitoja edistävien motoristen taitojen ja muistin kehittymisenä.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuokanopettajien käsityksiä koulupäivän aikaisen liikunnan merkityksestä lasten oppimiseen alakoulussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303242255
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright