Lähimpään ammattioppilaitokseen on pitkä matka : oppisopimuksella ammatillinen perustutkinto Hangossa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Hangosta lähimpään ammatilliseen oppilaitokseen on pitkä matka. Oppisopimuskoulutus voisi olla oppivelvollisille nuorille hyvä paikallinen toisen asteen koulutusvaihtoehto, jota Hangossa on kuitenkin hyödynnetty vähän. Tutkin hankolaisten yhdeksäsluokkalaisten, opiskelijoiden ja työnantajien kokemuksia ja ajatuksia oppisopimuskoulutuksesta.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen aineiston muodostavat kahden yhdeksäsluokkalaisen, yhden oppisopimuskoulutettavan ja kahden työnantajien edustajan haastattelut. Haastattelujen lisäksi tutkimusaineistoa ovat tilastot. Haastattelujen metodina käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja analyysitapana laadullista sisällönanalyysia.
Sekä yhdeksäsluokkalaisten että oppisopimuskoulutettavan mielikuvat ja kokemukset oppisopimuskoulutuksesta ovat positiivisia. Heistä oppisopimuskoulutus on käytännönläheinen tapa oppia, minkä lisäksi sitä kautta pääsee nopeasti kiinni ”oikeisiin” töihin. Työnantajat taas suhtautuvat oppisopimukseen varauksellisemmin, sillä he kokevat sen työllistäväksi ja kalliiksi. Työnantajien ensisijainen syy oppisopimuksen solmimiselle on löytää motivoituneita ja hyviä työntekijöitä.
Hangossa oppisopimuskoulutukselle on tarvetta. Työnantajat tarvitsevat kuitenkin lisää tietoa oppisopimuskoulutuksen käytännöistä. Myös uusia rahoitus- tai tukimalleja on syytä kehittää, jotta oppisopimuskoulutuksesta työnantajalle koituvia kustannuksia voidaan madaltaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Pysyvät lisäresurssit eivät kasvaneet samassa suhteessa haasteiden kanssa.” : toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia oppivelvollisuuden pidentämisestä
Rosenqvist, Noora (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia elokuussa 2021 voimaan astuneen oppivelvollisuuden pidentämisen vaikutuksista omaan työhön. Tutkimuksessa tarkastelu ... -
Ammatillisen koulutuksen erityisopettajien toiveet, odotukset ja tunteet oppivelvollisuuden laajentamisen kynnyksellä
Ahopalo, Johanna (2022)Oppivelvollisuuden uudistuminen astui voimaan vuonna 2021 pyrkien ratkaisemaan peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen nuorten haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ammatillisissa ... -
Taide ja kulttuuri -opintojakso osana nuorisoasteen ammatillista peruskoulutusta : ammatillisten opettajien näkemyksiä Taide ja kulttuuri -opintojaksosta
Tikkakoski, Ulla (2013)Pro gradu -tutkielmani aihe tarkastelee yhden opintoviikon, eli noin neljänkymmenen tunnin laajuista taide ja kulttuuri -opintojaksoa osana nuorisoasteen ammatillista peruskoulutusta. Tutkielmani tavoitteena on muun muassa ... -
Aikuisten opiskelumahdollisuudet ja järjestäjäverkko toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Raivola, Reijo; Heikkinen, Anja; Kauppi, Antti; Nuotio, Pirjo; Oulasvirta, Lasse; Rinne, Risto; Kamppi, Päivi; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.