Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeikkinen, Hannu L. T.
dc.contributor.authorKiilakoski, Tomi
dc.contributor.authorKaukko, Mervi
dc.contributor.authorKemmis, Stephen
dc.date.accessioned2023-03-09T11:00:32Z
dc.date.available2023-03-09T11:00:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHeikkinen, H. L. T., Kiilakoski, T., Kaukko, M., & Kemmis, S. (2023). Miten muuttaa käytäntöjä ihmisen ja luonnon kannalta kestäviksi? : ekososiaalinen sivistys käytäntöarkkitehtuuriteorian valossa. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>(1), 64-76. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.127187" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.127187</a>
dc.identifier.otherCONVID_176989601
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85938
dc.description.abstractAikamme suurin haaste ei ole luotettavan tiedon puuttuminen vaan toimintatapojemme muuttaminen. Kasvatus ja koulutus ovat ratkaisevia, jotta käytäntöjämme voisi muuttaa sosiaalisesti ja ekologisesti kestävämmiksi maapallon ekosysteemien ollessa kriisissä. Tässä artikkelissa hahmotellaan käytäntöteoreettista näkökulmaa kestävän elämänmuodon edistämiseksi kasvatuksen ja sivistyksen avulla. Ratkaisuksi ongelmaan on ehdotettu ekososiaalisen sivistyksen lisäämistä. Perinteinen tulkinta sivistyksestä on kuitenkin ongelmallinen sen ollessa kognitiivisesti painottunutta, abstraktia ja ihmiskeskeistä. Ehdotamme sivistyksen tulkintaa, joka painottaa käytäntöjen ontologista ensisijaisuutta. Huomio kohdistuu tällöin erityisesti käytäntöjen ennakkoehtoihin, jotka estävät tai mahdollistavat käytäntöjen muuttamisen. Kutsumme näitä käytäntöarkkitehtuureiksi, jotka ovat sosiaalisten käytäntöjen järjestäytymismuotoja samanaikaisesti rajaten ja mahdollistaen arkisten toimintatapojen muuttamista. Muutoksen edellytyksenä on, että tiedostamme näiden käytäntöarkkitehtuurien luonteen ja niiden merkityksen käytäntöjen muuttamiselle kestävään suuntaan. Tämä tuo uusia haasteita myös kouluille.fi
dc.description.abstractThe greatest challenge of our time is not the lack of reliable knowledge but changing the way we do things. Education – sivistys – is a process of formation of persons and societies (cf. the German Bildung). Schooling is the institution intended to promote education. Both education and schooling are crucial to making our practices more socially and ecologically sustainable at a time when the Earth’s ecosystems are in crisis. This article outlines a practice-theoretic perspective for promoting a sustainable way of life through education (sivistys) through the enhancement of eco-social sivistys. However, the traditional interpretation of sivistys is problematic, because it is cognitively oriented, abstract and human-centered. We propose an interpretation of sivistys that emphasises the ontological primacy of practices. This draws attention to the arrangements that prefigure how practices can change. These arrangements combine to form practice architectures, which work as conditions enabling or constraining everyday practices. A precondition for eco-social change is to reveal the existing practice architectures that hold everyday social practices in place, and to create changed practice architectures that will support and sustain changed practices. This brings new challenges to schools.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherilmastokriisit
dc.subject.otherekofilosofia
dc.subject.otherekososiaalisuus
dc.subject.otherkäytäntöarkkitehtuuri
dc.subject.otherkäytäntöteoriat
dc.subject.otherclimate crisis
dc.subject.otherecophilosophy
dc.subject.otherecosocial
dc.subject.otherpractice architectures
dc.subject.otherpractice theories
dc.titleMiten muuttaa käytäntöjä ihmisen ja luonnon kannalta kestäviksi? : ekososiaalinen sivistys käytäntöarkkitehtuuriteorian valossa
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303092095
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange64-76
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume54
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Suomen kasvatustieteellinen seura
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysohyvät käytännöt
dc.subject.ysoekologinen kestävyys
dc.subject.ysokestävä elämäntapa
dc.subject.ysosivistys
dc.subject.ysososiaalinen kestävyys
dc.subject.ysokasvatusfilosofia
dc.subject.ysoilmastokriisi
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysoympäristöfilosofia
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18007
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21004
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38791
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14979
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21005
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p476
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7952
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.127187
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright