Miten muuttaa käytäntöjä ihmisen ja luonnon kannalta kestäviksi? : ekososiaalinen sivistys käytäntöarkkitehtuuriteorian valossa
Heikkinen, H. L. T., Kiilakoski, T., Kaukko, M., & Kemmis, S. (2023). Miten muuttaa käytäntöjä ihmisen ja luonnon kannalta kestäviksi? : ekososiaalinen sivistys käytäntöarkkitehtuuriteorian valossa. Kasvatus, 54(1), 64-76. https://doi.org/10.33348/kvt.127187
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2022 Suomen kasvatustieteellinen seura
Aikamme suurin haaste ei ole luotettavan tiedon puuttuminen vaan toimintatapojemme muuttaminen. Kasvatus ja koulutus ovat ratkaisevia, jotta käytäntöjämme voisi muuttaa sosiaalisesti ja ekologisesti kestävämmiksi maapallon ekosysteemien ollessa kriisissä. Tässä artikkelissa hahmotellaan käytäntöteoreettista näkökulmaa kestävän elämänmuodon edistämiseksi kasvatuksen ja sivistyksen avulla. Ratkaisuksi ongelmaan on ehdotettu ekososiaalisen sivistyksen lisäämistä. Perinteinen tulkinta sivistyksestä on kuitenkin ongelmallinen sen ollessa kognitiivisesti painottunutta, abstraktia ja ihmiskeskeistä. Ehdotamme sivistyksen tulkintaa, joka painottaa käytäntöjen ontologista ensisijaisuutta. Huomio kohdistuu tällöin erityisesti käytäntöjen ennakkoehtoihin, jotka estävät tai mahdollistavat käytäntöjen muuttamisen. Kutsumme näitä käytäntöarkkitehtuureiksi, jotka ovat sosiaalisten käytäntöjen järjestäytymismuotoja samanaikaisesti rajaten ja mahdollistaen arkisten toimintatapojen muuttamista. Muutoksen edellytyksenä on, että tiedostamme näiden käytäntöarkkitehtuurien luonteen ja niiden merkityksen käytäntöjen muuttamiselle kestävään suuntaan. Tämä tuo uusia haasteita myös kouluille.
...
The greatest challenge of our time is not the lack of reliable knowledge but changing the way we do things. Education – sivistys – is a process of formation of persons and societies (cf. the German Bildung). Schooling is the institution intended to promote education. Both education and schooling are crucial to making our practices more socially and ecologically sustainable at a time when the Earth’s ecosystems are in crisis. This article outlines a practice-theoretic perspective for promoting a sustainable way of life through education (sivistys) through the enhancement of eco-social sivistys. However, the traditional interpretation of sivistys is problematic, because it is cognitively oriented, abstract and human-centered. We propose an interpretation of sivistys that emphasises the ontological primacy of practices. This draws attention to the arrangements that prefigure how practices can change. These arrangements combine to form practice architectures, which work as conditions enabling or constraining everyday practices. A precondition for eco-social change is to reveal the existing practice architectures that hold everyday social practices in place, and to create changed practice architectures that will support and sustain changed practices. This brings new challenges to schools.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
ilmastokriisit ekofilosofia ekososiaalisuus käytäntöarkkitehtuuri käytäntöteoriat climate crisis ecophilosophy ecosocial practice architectures practice theories hyvät käytännöt ekologinen kestävyys kestävä elämäntapa sivistys sosiaalinen kestävyys kasvatusfilosofia ilmastokriisi kasvatus ympäristöfilosofia
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/176989601
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ecosocial innovations enabling social work to promote new forms of sustainable economy
Matthies, A.‐L.; Peeters, J.; Hirvilammi, T.; Stamm, I. (Wiley-Blackwell, 2020)Social work research and practice that address environmental sustainability have already become prominent. However, a change in unsustainable economic structures is also urgently needed. This study explored emerging ... -
Ecosocial Innovations and Their Capacity to Integrate Ecological, Economic and Social Sustainability Transition
Matthies, Aila-Leena; Stamm, Ingo; Hirvilammi, Tuuli; Närhi, Kati (MDPI AG, 2019)The article contributes to sustainability transition research by indicating the significance of transformative grassroots innovations in the context of social work research. We introduce the integrative concept of ecosocial ... -
Combining labour market and unemployment policies with environmental sustainability? : A cross-national study on ecosocial innovations
Stamm, Ingo; Matthies, Aila-Leena; Hirvilammi, Tuuli; Närhi, Kati (Cambridge University Press, 2020)Labour market and unemployment policies in particular are rarely connected to issues of environmental sustainability. In the present article, the link is examined by focusing on ecosocial innovations in four European ... -
Kestävä elämäntapa toimijan projektina
Väyrynen, Marianne (2018)Pro gradu-tutkielmassani tarkastelun kohteena on kestävä elämäntapa, jonka määrittelen yksilön pyrkimykseksi ottaa huomioon omassa toiminnassaan luonnon kantokyvyn rajat. Lähestyn tutkittavaa ilmiötä kriittisen realismin, ... -
Striving to strengthen the ecosocial framework in social work in Finland
Ranta-Tyrkkö, Satu; Närhi, Kati (Oxford University Press (OUP), 2021)There is no economic or social sustainability without ecological sustainability, yet the latter can hardly be achieved without the other forms of sustainability. While contemporary consumer societies are still today ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.