Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan hiili- ja luontojalanjälki
Tässä hankkeessa laskettiin Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan (JYY) merkittävimpien toimintojen vuoden 2021 hiili- ja luontojalanjälki eli ilmasto- ja luontohaitat. Menetelmä perustuu pääosin muun muassa EXIOBASE ja LC-IMPACT-tietokantoihin, joiden avulla pystytään talouskirjanpitoon perustuen selvittämään eri tuotteiden ja palveluiden aiheuttamat ilmasto- ja luontohaitat sekä niiden maantieteelliset sijainnit. JYY:n vuoden 2021 hiilijalanjälki oli 2017 t CO2e, maaekosysteemeihin kohdistuva luontojalanjälki oli 8,30E-09 PDF (globaali osuus lajeista, jotka ovat riskissä kuolla sukupuuttoon), makean veden ekosysteemeihin kohdistuva luontojalanjälki oli 1,42E-09 PDF ja meriekosysteemeihin kohdistuva luontojalanjälki oli 1,05E-08 PDF. Vuonna 2021 rakentaminen aiheutti suurimman hiili- ja luontojalanjäljen. Rakentaminen aiheutti 25 % JYY:n hiilijalanjäljestä, 22 % maaekosysteemeihin kohdistuvasta luontojalanjäljestä ja 20 % makean veden ekosysteemeihin kohdistuvasta luontojalanjäljestä. Muita suuria hiilijalanjäljen aiheuttajia olivat rakennusten huolto- ja korjaus (11 %), siivous– ja puhtaanapitopalvelut (11 %) sekä elintarvikkeet (10 %). Elintarvikkeet aiheuttivat 85 % meriekosysteemeihin kohdistuvasta luontojalanjäljestä. Elintarvikkeista kalatuotteet ja punaisen lihan tuotteet aiheuttivat suurimman hiili- ja luontojalanjäljen. Sähkön ja lämmön kulutus aiheuttivat yhteensä 10 % JYY:n hiilijalanjäljestä sekä 15–19 % maaekosysteemeihin ja makean veden ekosysteemeihin kohdistuvasta luontojalanjäljestä. Jätehuollossa eniten haittaa aiheutti sekajätteen polttaminen. Hankkeessa laskettiin myös skenaarioita, kuinka paljon JYY voisi pienentää hiili- ja luontojalanjälkiään vähentämällä energiankulutusta ja rakentamisen materiaalien käyttöä, edistämällä kierrätystä sekä korvaamalla lihatuotteita kasviperäisillä vaihtoehdoilla.
...
In this project, the carbon and biodiversity footprint, i.e. climate and biodiversity impacts, of the most important activities of The Student Union of the University of Jyväskylä (JYY) in 2021 were calculated. The method is mostly based on EXIOBASE and LC-IMPACT databases, which can be used to calculate the carbon and biodiversity footprints of different products and services, from financial accounting. The carbon footprint in 2021 was 2017 t CO2e. The biodiversity footprint for land ecosystems was 8,30E-09 PDF (potentially disappeared fraction of species globally), 1,42E-09 PDF for freshwater ecosystems and 1,05E-08 PDF marine ecosystems. In 2021, construction activities caused the biggest carbon and biodiversity footprints. Construction activities caused 25% of the total carbon footprint, 22% of the biodiversity footprint for land ecosystems and 20% of the biodiversity footprint for freshwater ecosystems. Other major causes for the carbon footprint were maintenance and repair of buildings (11%), cleaning and sanitation services (11%) and food products (10%). Food products caused 85% of the biodiversity footprint for marine ecosystems. Fish products and products of red meat had the highest contribution to the carbon and biodiversity footprints of food consumption. Electricity and heat consumption caused 10 % of the total carbon footprint of JYY and 15-19 % of the biodiversity footprints in terrestrial and freshwater ecosystems. The burning of mixed waste had the highest contribution to the footprints in waste management. The project also calculated scenarios on how The Student Union could reduce its carbon and biodiversity footprint, for example by reducing energy consumption and the use of construction materials, enhancing recycling, and replacing meat products with plant-based alternatives.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9500-3ISSN Search the Publication Forum
2737-0046Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Reports [52]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Carbon footprint of transport and mobility : the case of a higher education institution
Alvarez Franco, Diego (2021)The study of climate change, its consequences and implementing strategies to combat climate change are one of the current challenges of this century. Transport and mobility have been recognized as important contributors ... -
Environmental impacts of a local circular economy business model : a carbon and water footprint analysis for smartphone refurbishment
Zumegen, Anna (2020)Climate change is creating harm for the environment and humanity. Companies contribute significantly to global warming and environmental destruction. Hence, to prevent the climate crisis, the traditional linear economy has ... -
A study of U.S. consumer perceptions centered around solid waste recycling management occurring within a large public venue (airport transportation hub), the realities of consumer responsiveness, and actionable abilities of the venue’s personnel and tenant stakeholders to influence improvements and to exact positive changes in recycling behavior : the case of the Cincinnati /Northern Kentucky International Airport (CVG)
Yliluoma, Riikka (2020)Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee yleisesti amerikkalaisen kiinteän jätteen kierrätyksen käytännönongelmia ja kiertotalouden periaatteiden hyödyntämistä suuren julkisen tilan, lentokentän, kontekstissa, lento- ja ... -
How do Finnish tourism companies measure their carbon footprint and what can bedone to reduce it? : a case study of 10 companies
Mannonen, Lotta (2019)Tourism is one part of traveling, being traveling for pleasure, and it can better be defined as people staying at a destination, outside their ordinary environment for at least one night (Mason, 2015; Page & Connell, 2006), ... -
Does the end justify the means? : carbon footprint of volunteer tourism in an Indian NGO
El Geneidy, Sami (2019)Turismi on kasvava ala. Vuonna 2017 kansainvälisesti matkaavien turistien määrä kasvoi 7%:lla. Turismi on myös vastuussa ilmastonmuutoksen kiihtymisestä, sillä se on globaalisti vastuussa noin 5%:sta hiilidioksidipäästöistä, ...