Lukijan metsästys : mallilukijan rakentuminen aikakauslehden kehittämishankkeen aikana
Suomalaisissakin aikakauslehdissä ollaan hiljalleen siirtymässä kansainvälisen trendin perässä yksilösuorituksista tiimityötä ja laajempaa suunnittelua arvostavaan suunnittelevaan ja editoivaan työtapaan. Työtavan muutosta on perusteltu laskevilla levikkiluvuilla, kiristyvällä kilpailulla ja lukijoiden tarpeilla. Varmaa kuitenkin on, että suunnittelevampi työyhteisö merkitsee toimittajille itsenäisyyden vähenemistä. Uusi työtapa auttaa mediaa kiristyvässä kilpailussa ja sirpaloituneilla markkinoilla, koska se auttaa lehteä pitämään laadun numerosta toiseen ja kohdentamalla sisällöt tarkemmin tarkoitetulle yleisölle. Pidemmälle suunniteltua ja konseptiltaan mietit- tyä lehteä on myös helpompi johtaa, koska lehden tekijöillä on yhteinen työn kohde.
Tässä työssä tarkastelen aikakauslehdessä toteutetun tutkimus- ja kehittämishank- keen aikana käytyjä lukijakeskusteluja. Vuosina 2006–2007 järjestetyn mediakonsep- tilaboratoriotutkimus- ja kehittämishankkeen päämääränä oli pysäyttää lehden las- kevat levikkikäyrät päivittämällä lehden konseptia. Hankkeen aikana kävi ilmi, että erityisesti käsitys lehden lukijasta osoittautui ongelmaksi.
Saadakseni käsityksen lehden tekijöiden lukija-ajatuksista olen tarkastellut kehittämishankkeeseen osallistuneiden haastatteluja sekä varsinaisen mediakonseptilaboratorion lukijakeskusteluja. Aineistostani olen paikantanut lehden tekijöiden kolme erilaista tapaa ajatella hyvästä journalismista ja lukijasta. Näitä ääniä seuraten olen pyrkinyt myös löytämään tutkimus- ja kehityshankkeesta hetken, jolloin lehden tekijöille syntyi yhteinen käsitys lukijasta. Lukijakeskusteluissa käytettiin apuna kirjallisuustieteestä tuttua mallilukijan käsitettä.
Mediakonseptilaboratoriotutkimus- ja kehittämishanke onnistui terävöittämään lehden konseptia, uudistamaan työprosessia ja rajaamaan lehden lukijakuntaa. Hankkeen aikana luotiin tarkemmin rajattu mallilukija.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti aikakauslehden ydintä : suomalainen aikakauslehti, lukijan tarpeet ja mediamurros
Kivistö, Tapio (University of Jyväskylä, 2016)This thesis discusses commercial Finnish magazines in the midst of media disruption. First, this research clarifies what has been the core content of printed magazines. Then this study focuses on finding out what kind ... -
A Relational Approach to How Media Engage With Their Audiences in Social Media
Badham, Mark; Mykkänen, Markus (Cogitatio, 2022)People are increasingly turning to social media for their news and for sharing and discussing news with others. Simultaneously, media organizations are becoming platform-dependent and posting short forms of their news on ... -
Jutun imun rakentaminen Helsingin Sanomien erikoisartikkeliprosessissa
Parikka, Valtteri (2021)Tässä maisterintutkielmassa syvennytään siihen, mitä tarinallisen journalismin käsite jutun imu tarkoittaa ja millaisin keinoin toimituksissa sitä pyritään rakentamaan. Tutkielma pohjautuu Helsingin Sanomien ... -
Aamu on aina askeleen jäljessä : lukijatutkimus Keskisuomalaisen urheilujournalismin modernisaatiosta
Kiukkonen, Heli (2013)Tutkimuskysymyksiäni olivat: 1. Millaista urheilujournalismia Keskisuomalaisen lukijat haluavat printti- ja verkkolehdeltä? 2. Millaisen tiedon yleisö hankkii jo edellisenä iltana verkosta tai muista sähköisistä medioista ... -
Uutinen syntyy uudelleen : uutinen ja uutisjournalismi monimediaisessa toimintaympäristössä - tapauksena Yleisradion alueelliset uutiset
Hytönen, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.