Ohjelmoinnillinen ajattelu ja sen haasteet opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee ohjelmoinnillista ajattelua sekä sen opetusta ja haasteita opetustyöhön liittyen. Ohjelmoinnillisen ajattelun käsitettä avataan ja pyritään ymmärtämään, mistä ajattelussa on kyse. Opetusta ja oppimista tapahtuu monin eri tavoin, niin formaalissa koulumaailmassa kuin sen ulkopuolellakin. Opetuksen tämänhetkistä tilaa tullaan käymään läpi. Myös suomalaiseen opetuskenttään kurkistetaan. Ohjelmoinnillisen ajattelun opetus kohtaa myös haasteita, joita tutkielman loppupuolella pyritään erittelemään. Tutkielman tarkoitus on tuoda ohjelmoinnillisen ajattelun käsitettä kuuluvammaksi ja lähestyttävämmäksi. Digitalisoituvan maailman nuoret tarvitsevat uusia taitoja ja tavoitteena on tämän tutkielman kannalta valottaa näistä yhtä. This bachelor’s thesis is about computational thinking, its teaching, and its challenges in education. History and the definition of the concept computational thinking will be
clarified. What is it all about? Situation in the field of formal and informal learning will be reviewed, paying attention to the Finnish system especially. Issues and challenges towards computational thinking’s education is being analyzed lastly. The aim of this thesis is to make concept of computational thinking commonplace. Youths in our digitalized world need new skills and this thesis examines one of those.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taitotasojen hyödyntämisestä opetuksessa ja arvioinnissa
Huhta, Ari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2020)Taitotasot ovat määritelmiä suoriutumisen tai osaamisen (taidon) määrästä ja laadusta. Sanan taso käyttö osana tätä termiä viittaakin jo siihen, että osaamisessa nähdään olevan useita eri vaiheita, portaita tai tasoja. ... -
Tulevaisuuden osaajat : Pisa 2000 Suomessa
Sulkunen, Sari; Kupari, Pekka; Törnroos, Jukka; Reinikainen, Pasi; Malin, Antero; Leino, Kaisa; Linnakylä, Pirjo; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2002) -
Ohjelmoinnin oppimateriaalit suhteessa koulutuksen tehtäviin ja koodimetaforiin
Hakala, Hanna (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten ohjelmoinnin opetusta lähestytään peruskoulun opettajille suunnatuissa ohjelmoinnin oppimateriaaleissa. Oppimateriaaleilla on vaikutusta siihen, miten ohjelmoinnista puhutaan ... -
Ongelmaperustaisen opetusmenetelmän edut ja haasteet lukion kemian opetuksessa
Enäkoski, Juho (2021)Tässä tutkielmassa verrattiin ongelmaperustaista opetusmenetelmää opettajajohtoiseen opetusmenetelmään ja tunnistettiin kummankin käytön etuja sekä haasteita lukio-opetuksessa. Opetusmenetelmiä tutkittiin kemian oppiaineen ... -
Students' problem solving in the LEGO/Logo learning environment
Suomala, Jyrki (University of Jyväskylä, 1999)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.