Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjänä
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä omista rooleistaan kotouttajana Äidit mukana -hankkeessa sekä saada tietoa kotoutumista edistävistä tekijöistä. Kotoutumista tarkasteltiin yksilön ja kotouttamista yhteiskunnan tasolla.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja sen analyysitapa on ongelmalähtöinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kuudelta Äidit mukana -hankkeessa toimivalta opettajalta helmikuussa 2022. Haastateltavat olivat luokanopettajia ja ammatillisia opettajia. Äidit opiskelivat lastensa kouluissa alkuopetuksen luokissa.
Tutkimus tuotti uutta tietoa Äidit mukana -hankkeesta sekä opettajien kokemuksista kotouttamishankkeen parissa toimimisesta. Opettajat näkivät oman roolinsa kotouttajina myös yhteiskunnallisesti merkityksellisenä. He raportoivat pystyvänsä omalla toiminnallaan edistämään maahanmuuttajaäitien kotoutumista muun muassa kielitaidon kehittämisellä sekä äitien kohtaamisen avulla ja näin auttamaan äitejä pääsemään kiinni työelämään ja osalliseksi yhteiskuntaa. Myös äitien motivaatiolla oli merkitystä oppimisessa ja opintoihin kiinnittymisessä. Kielitaito nähtiin merkityksellisenä kotoutumista edistävänä tekijänä. Opettajat kuitenkin nostivat esiin vastauksissaan, että kielitaito ei yksin riitä onnistuneeseen kotoutumiseen.
Tutkimuksemme aihe on erittäin ajankohtainen ja näkyy merkittävänä koulun arjessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvaessa. Tutkimuksemme antaa tärkeää tietoa opettajankoulutuksen kehittämiseen, jotta tulevaisuuden opettajat omaisivat valmiuksia toimia yhä monimuotoistuvammassa koulumaailmassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä
Komulainen, Vilma; Perokorpi, Inka; Mustonen, Sanna; Eskelä-Haapanen, Sirpa (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia roolistaan maahanmuuttotaustaisten äitien kotouttamisprosessissa sekä toimista, joilla heidän nähdäkseen on vaikutusta onnistuneeseen kotoutumiseen. Aineisto kerättiin ... -
Sosiaaliset verkostot ja kielenoppiminen : kohti uutta ajattelua kotoutumiskoulutuksesta.
Kokkonen, Lotta; Pöyhönen, Sari; Reiman, Nina; Lehtonen, Tuija (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2019)Uuden kielen oppimista pidetään maahanmuuttajien kotoutumisen kannalta keskeisenä tekijänä. Tässä tutkimuksessa kielenoppiminen nähdään sosiaalisena ja dynaamisena toimintana, joka on kiinnittynyt arjen käytänteisiin ja ... -
Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
Rouvinen, Mira (2024)Varhaiskasvatuksessa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on tiivistä ja päivittäistä. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita päivittäisiä kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja ... -
Kohtaamisia ja kohtaamattomuuksia kotouttamisen palvelujärjestelmissä
Pöyhönen, Sari (Westermarck-seura, 2018) -
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.