Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.authorJakobsson, Tiina
dc.date.accessioned2023-02-13T11:18:36Z
dc.date.available2023-02-13T11:18:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85441
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineistoon kuului 845 nuorta kahdesta Keski-Suomen kaupungista. Aineisto kerättiin oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Lukutaitoa mitattiin kolmella lukusujuvuuden tehtävällä. Tehtävät olivat kaksi sanantunnistuksen tehtävää ja lyhyt versio Salzburgin lukusujuvuuden testistä. Kouluviihtyvyyttä mitattiin itsearviointikyselyllä, jonka kysymykset pohjautuvat WHO:n Health Behaviour in School-Aged Children -tutkimukseen. Elämäntyytyväisyyttä mitattiin Satisfaction with Life Scale -kyselyllä. Analyysimenetelmänä käytettiin Mann-Whitneyn U-testiä. Tulosten mukaan lukemisvaikeudet eivät olleet yhteydessä kouluviihtyvyyteen. Sen sijaan lukemisvaikeudet olivat yhteydessä varhaisnuorten elämäntyytyväisyyteen. Oppilaat, joilla oli lukemisvaikeuksia, kokivat matalampaa elämäntyytyväisyyttä. On tärkeää huomioida myös lukemisvaikeudet mahdollisena varhaisnuorten hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä ja tarjota niihin tukea.fi
dc.format.extent22
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherelämäntyytyväisyys
dc.subject.otherlukemisvaikeus
dc.titleLukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302131731
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysovarhaisnuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot