Show simple item record

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorKarttunen, Camilla
dc.contributor.authorJolkkonen, Anni
dc.date.accessioned2023-02-08T06:39:09Z
dc.date.available2023-02-08T06:39:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85394
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan Yle Kioskin Instagramissa toimivan uutistilin (@ylekioski) saamaa palautetta ja sen sisältämää journalismikritiikkiä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millaista palautetta Instagram-tilin kohdeyleisö antaa, miten tilille sisältöä tuottavat toimittajat suhtautuvat palautteeseen ja miten annettu palaute vaikuttaa heidän työhönsä. Tutkielmaa varten käytiin läpi Yle Kioskin Instagram-tilin yhden viikon aikana saama palaute, joka koostui tilille lähetetyistä yksityisviesteistä ja julkaisujen julkisista kommenteista. Sisällönanalyysissa analysoitiin 32 Yle Kioskin Instagram-tilille kohdistettua palautetta. Lisäksi tutkielmassa haastateltiin Yle Kioskin Instagramin sisältöjen parissa työskentelevää tuottajaa ja kolmea toimittajaa. Sekä palautedata että haastatteluaineistot tulkittiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Palautedatan analysoinnin perusteella pyrittiin luomaan käsitystä tilille kohdistetun palautteen sisällöstä. Haastatteluaineiston analysoinnin pohjalta pyrittiin puolestaan saamaan selvyyttä siitä, miten toimittajat suhtautuvat palautteeseen ja miten se vaikuttaa heidän työhönsä. Sisällönanalyysin perusteella palautedatasta pystyttiin muodostamaan seitsemän kategoriaa, joihin tilille annettu journalistinen palaute kohdistui. Kategoriat olivat objektiivisuus, sanavalinta, asiavirhe, uutisaihe, yksiäänisyys, näkökulma ja julkaisun vaikutus aiheesta käytävään julkiseen keskusteluun. Yleisesti tilille annettiin eniten palautetta tilin käyttämistä sanavalinnoista ja oletetuista asiavirheistä. Annettu journalistinen palaute kohdistui yleisimmin journalismikritiikin normikritiikin tasolle. Haastatteluaineistojen sisällönanalyysin avulla löydettiin kaksi pääteemaa, jotka kuvaavat toimittajien suhtautumista tilille kohdistettuun palautteeseen. Toimittajat suhtautuvat palautteeseen työn kuormittavuutta lisäävänä tekijänä ja toisaalta asiana, joka vaikuttaa konkreettisesti heidän työtehtäviinsä. Palautteen kuormittavuutta pystytään säätelemään esimerkiksi toimituksen sisäisillä palautekäytännöillä.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofi
dc.titleJournalistisiin sisältöihin kohdistuvan palautteen antaminen Yle Kioskin Instagramissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302081674
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysotoimitustyö
dc.subject.ysotoimittajat (media)
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysomediakritiikki


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record