Show simple item record

dc.contributor.advisorJuutinen, Sanna
dc.contributor.authorKiljala, Kirsi
dc.date.accessioned2023-02-06T06:47:47Z
dc.date.available2023-02-06T06:47:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85355
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan käyttöliittymien intuitiiviseen vuorovaikutukseen ja opittavuuteen vaikuttavia asioita. Tutkimusosiossa selvitettiin mitkä kohdat tutkittavan sovelluksen käyttöliittymässä koettiin noviisien käyttäjien näkökulmasta intuitiiviseksi ja mitkä epäintuitiiviseksi. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sovelluksen yleistä intuitiivisuuden kokemusta ja sitä, mihin INTUI-mallin neljästä intuitiivisen vuorovaikutuksen komponentista kokemus perustuu. Sovelluksen käyttöä tutkittiin käytettävyystestin, INTUI-kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Käytettävyystestauksen aikana koehenkilöitä pyydettiin ajattelemaan ääneen samalla, kun he suorittivat heille annettuja tehtäviä. Tutkimukseen osallistui 11 koehenkilöä, joiden katsottiin taustaltaan vastaavan tutkittavan sovelluksen kohde-ryhmää. Tutkimuksen perusteella yrityksen sovelluksen vuorovaikutuksen voidaan sanoa olevan yleiskuvaltaan intuitiivinen. Sovelluksen käytössä havaittiin kuitenkin tutkimuksen avulla myös epäintuitiiviseksi koettuja kohtia, joihin etsittiin kehitysehdotuksia tutkielmassa esitellyistä intuitiivisen vuorovaikutuksen suunnittelumalleista. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, millaista tukea koehenkilöt olisivat kaivanneet sovelluksen käytön avuksi.fi
dc.description.abstractThis thesis discusses elements that affect intuitive use and learnability. The research sec-tion studied which aspects of interaction in the application were experienced as intuitive by novice users and which were unintuitive. The study also measured the overall experience of intuitive use of the application and which components of INTUI-model the experience is based on. The application was studied using usability testing, INTUI-questionnaire and a semi-structured interview. During usability testing test subjects were instructed to think aloud while performing the given tasks. 11 persons with background matching the target group took part in the study. Based on the study the application can be considered intuitive to use in general. The study identified also some parts of the application that were experienced as unintuitive and suggestions for improvements were made based on the frameworks for designing intuitive interaction. The thesis also studied the type of support test subjects would have needed to use the application.en
dc.format.extent107
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherintuitiivinen vuorovaikutus
dc.subject.otheropittavuus
dc.subject.otherkäytettävyystestaus
dc.titleTapaustutkimus käyttöliittymän intuitiivisesta vuorovaikutuksesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302061636
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiafi
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiaen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäyttöliittymät
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright