dc.contributor.author | Mylläri, Taina | |
dc.date.accessioned | 2023-02-02T10:38:15Z | |
dc.date.available | 2023-02-02T10:38:15Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Mylläri, T. (2022). Konjunktiot ja syntaktinen kompleksisuus : konjunktioiden käyttö suomi toisena kielenä -teksteissä eri taitotasoilla. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>42</i>(3), 175-200. <a href="https://doi.org/10.23997/pk.126146" target="_blank">https://doi.org/10.23997/pk.126146</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_176452038 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85305 | |
dc.description.abstract | Kielitaidon kehittymistä voidaan tutkia mittaamalla oppijankielen sujuvuutta, tarkkuutta ja kompleksisuutta. Kompleksisuus voidaan määritellä oppijankielen monipuolisuudeksi ja kehittyneisyydeksi, mutta syntaktista kompleksisuutta on kansainvälisessä toisen kielen oppimisen tutkimuksessa tyypillisesti mitattu alisteisiin lauserakenteisiin perustuvilla kvantitatiivisilla mittareilla. Tässä artikkelissa syntaktisen kompleksisuuden kehitystä tutkitaan tarkastelemalla rinnastus- ja alistuskonjunktioiden käyttöä suomi toisena kielenä -teksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen eri taitotasoilla. Aineistona käytetään Jyväskylän yliopiston Cefling-hankkeen oppijansuomen korpuksen tekstejä. Rinnasteisten ja alisteisten rakenteiden osuutta syntaktisen kompleksisuuden kehityksessä selvitetään tarkastelemalla rinnastus- ja alistuskonjunktioiden käyttöä suhteessa kielitaidon tasoon. Syntaktista kompleksisuutta oppijankielen monipuolisuutena selvitetään tarkastelemalla, mitä eri konjunktioita eri taitotasoilla käytetään. Tulokset kyseenalaistavat käsityksen, että sivulauseet ilmaantuvat oppijankieleen vasta keskitasolla, sillä ne osoittavat, että suomi toisena kielenä -teksteissä käytetään sekä rinnastus- että alistuskonjunktioita jo taitotasolla A1. Lisäksi tulokset osoittavat, että konjunktioiden käyttö saattaa kehittyä eri tavalla aikuisten ja yläkouluikäisten teksteissä. | fi |
dc.description.abstract | Learner language development is often analysed by measuring complexity, accuracy and fluency. Complexity can be defined as the range and sophistication of the structures available to the learner, yet syntactic complexity is typically analysed using quantitative measures tapping subordination. This article focuses on the development of syntactic complexity in written learner Finnish across the CEFR proficiency levels by exploring changes in the use of conjunctions. The data are drawn from the corpus of the Jyväskylä University CEFLING project. The development of syntactic complexity in terms of coordination and subordination is explored by tracking changes in the use of coordinate and subordinate conjunctions. Syntactic complexity as the range of forms used by the learner is explored by investigating the emergence and frequency of individual conjunctions. The results question the role of subordination in the development of syntactic complexity in learner Finnish, as they show that both coordinate and subordinate conjunctions are already used by learners on the lowest CEFR levels. The results also indicate that development in the use of conjunctions may be different for adult learners and adolescent learners | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry | |
dc.relation.ispartofseries | Puhe ja kieli | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Konjunktiot ja syntaktinen kompleksisuus : konjunktioiden käyttö suomi toisena kielenä -teksteissä eri taitotasoilla | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302021587 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 175-200 | |
dc.relation.issn | 1458-3410 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 42 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2022 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | lauseoppi | |
dc.subject.yso | kompleksisuus | |
dc.subject.yso | konjunktiot | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | kielioppi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5557 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6340 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p240 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24613 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17005 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2395 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.23997/pk.126146 | |
dc.type.okm | A1 | |