Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaatikainen, Juhani
dc.contributor.authorAhola, Hanno
dc.date.accessioned2023-01-27T07:28:31Z
dc.date.available2023-01-27T07:28:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85220
dc.description.abstractTyön tarkoituksena oli tutkia eurooppalaisten teknologiayritysten toteuttamia yrityskauppoja ja niiden vaikutuksia ostajan osaketuottoihin. Yrityskaupat tai yritysjärjestelyt viittaavat prosessiin, jossa saavutetaan määräysvalta yhdistelemällä tai hankkimalla omistusoikeuksia yrityksestä. Synergiaetujen tavoittelu on tutkijoiden mukaan yksi tärkeimmistä motiiveista yrityskaupoille. Tutkimuksen aineisto koostui 77 eurooppalaisen pörssilistatun teknologiayrityksen toteuttamasta 106 yrityskaupasta vuosien 2016–2021 aikana. Aineiston yrityskaupoista 85 oli rajat ylittäviä ja 21 kotimaisia yrityskauppoja. Maksutapana ainoastaan käteistä käytettiin 49 tapauksessa ja lopuissa, 57 yrityskaupassa maksutapana käytettiin pääasiassa käteisen ja ostajan osakkeiden yhdistelmiä. Tutkimus toteutettiin tapahtumatutkimuksena. Estimointi-ikkunana käytettiin 100 päivää ennen ilmoitusta yrityskaupasta (-110,-10) ja estimoinnissa käytettiin markkinamallia. Tapahtumaikkuna oli enintään 21 päivää (-10,+10) tarkasteltaessa lyhyen aikavälin epänormaaleja tuottoja ja enintään 262 päivää tarkasteltaessa pitkän aikavälin tuottoja. Ostajan tuottoja tutkittiin keskimääräisellä epänormaalilla tuotolla (AAR) ja kumulatiivisella keskimääräisellä epänormaalilla tuotolla (CAAR). Tarkasteltaessa koko aineistoa, ostajan epänormaalit tuotot ovat lyhyellä aikavälillä positiiviset ja tilastollisesti merkitsevät. Lisäksi rajat ylittävien yrityskauppojen ostajat ansaitsevat keskimääriin korkeampaa epänormaalia tuottoa, kuin kotimaisten yrityskauppojen ostajat. Maksutavoista käteinen tuotti 11 ja 3 päivän (-5,+5) & (-1,+1) tapahtumaikkunoilla merkittävästi yhdistelmä maksutapaa heikommin. Pitkällä aikavälillä ostajan epänormaalit tuotot kääntyivät negatiiviseksi koko aineiston, sekä kaikkien tarkasteluryhmien osalta. Toisin kuin lyhyellä aikavälillä, nyt sekä kotimaiset yrityskaupat ja yhdistelmä maksutavalla maksetut yrityskaupat tuottivat vertailuryhmiänsä merkittävästi paremmin. Lyhyen aikavälin tulokset osoittavat, että yrityskaupat luovat arvoa ostajalleen ja ovat näin linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan synergiaedut on yksi merkittävimpiä tuottoja ja yrityskauppojen motiiveja selittävä tekijä. Valtaosa aiemmista tutkimuksista on havainnut yrityskauppojen tuoton olevan ostajalle negatiivinen pitkällä aikavälillä, kuten myös tämä tutkimus. Pitkän aikavälin tulokset kuitenkin tukevat aiemmissa tutkimuksissa havaittua kotimaisten yrityskauppojen rajat ylittäviä korkeampaa tuottoa, jonka perustellaan johtuvat muun muassa kulttuurieroista ja maantieteellisen välimatkan tuomista haasteista esimerkiksi yrityskaupan integraatioprosessissa. Vastaavasti käteisen havaitaan tuottavan maksutapojen yhdistelmiä paremmin ja tämä on linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Käteisen korkeampaa tuottoa selittää signalointi-teoria, jonka mukaan ostaja signaloi osakkeidensa olevan yliarvostettuja, käyttäessään niitä maksuvälineenä yrityskaupassa. Ostajan on mahdollista luoda arvoa yrityskaupoilla, mutta sen on pystyttävä lunastamaan omistajilleen antamat lupaukset yrityskauppojen hyödyistä. Erityisesti luvattujen synergiaetujen saavuttaminen täysimääräisesti voi olla haastavaa, usein pitkien ja vaikeiden yrityskauppa- ja integraatioprosessien takia. Ostajan osakkeenomistajalla on hyvä mahdollisuus ansaita positiivista epänormaalia tuottoa yrityskaupan ilmoituspäivänä ja sitä seuraavien muutaman päivän aikana, sekä samalla arvioida kaupan syitä, vaikutuksia ja tulevaisuuden tuottoja. Pitkän aikavälin tulokset kuitenkin osoittavat, että keskimäärin yrityskaupat tuhoavat omistaja-arvoa epänormaalilla tuotolla mitattuna. Ostajan osakkeenomistajilta vaaditaan aktiivisuutta sekä osaamista, että he voivat mahdollisesti tunnistaa positiivista omistaja-arvoa luovat yrityskaupat.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherM&A
dc.subject.othermerger and acquisition
dc.titleYrityskaupan vaikutus ostajan osaketuottoihin : eurooppalaiset teknologiayritykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301271511
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaloustiedefi
dc.contributor.oppiaineEconomicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2041
dc.subject.ysoyrityskaupat
dc.subject.ysoosakkeet
dc.subject.ysoyritysjärjestelyt
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot