Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorRiikonen, Jenny
dc.contributor.authorKojo, Saara-Maija
dc.date.accessioned2023-01-24T06:27:21Z
dc.date.available2023-01-24T06:27:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85148
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää lasten käsityksiä pelon aiheista ja niiden yhteydestä sukupuoleen tarkastelemalla niitä fyysisen, psykologisen ja moraalisen pelon jaottelun avulla. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, minkälaisia asioita ja tilanteita lapset ajattelevat olevan mahdollista pelätä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että on olemassa luonnollisia pelkoja, jotka esiintyvät useimmilla ihmisillä. Näiden lisäksi on havaittu pelon aiheita, jotka ovat yksilöllisiä ja joihin vaikuttaa ihmisen taustatekijät, kuten sukupuoli. Pelon aiheita tutkittiin narratiivisen lähestymistavan avulla. Aineistonkeruussa tutkittavien tuli täyttää kaverikirjaan kolmen hahmon tiedot. Lisäksi tutkittavan tuli kirjoittaa yhden hahmon pohjalta päiväkirjakertomus, jossa kertoo, mitä rohkeaa hahmo on tehnyt sinä päivänä. Näin ollen aineistoksi saatiin lomakevastauksia ja kertomuksia, joita tutkittiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistui 17 kuudesluokkalaista lasta suomalaisesta peruskoulusta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuudesluokkalaisten käsitykset pelon aiheista olivat samankaltaisia aiempien tutkimusten kanssa erityisesti luonnollisten pelon aiheiden suhteen. Yksilölliset pelon aiheet puolestaan olivat aiempiin tutkimuksiin verrattuna moniulotteisempia ja painottuivat sosiaalisiin tilanteisiin. Sukupuolten välinen ero pelon aiheissa vahvisti aiempien tutkimusten tuloksia siinä, että naishahmot kokivat enemmän psykologista pelkoa ja mieshahmot fyysistä pelkoa. Lisäksi naishahmot yhdistivät ahdistuneisuuden pelon tunteeseen. Sukupuolten välinen yhtäläisyys pelon aiheissa näkyi mieshahmojen pelkäämisenä, sillä mieshahmot aiheuttivat pelkoa niin mies- kuin naishahmojenkin päiväkirjakertomuksissa. Asiasanat: pelko, rohkeus, narratiivinen tutkimus, sukupuoli, alakoulufi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKuudesluokkalaisten käsityksiä pelon aiheista ja niiden yhteydestä sukupuoleen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301241445
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysorohkeus
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysopelko
dc.subject.ysosukupuoli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot