”Semmoinen pieni luova hulluus siinä, että kokeillaan ihan nyt mitä vaan” : lisätty todellisuus osana suomalaista journalismia
Tässä maisterintutkielmassa esitellään lisätyn todellisuuden eli AR:n (Augmented Reality) suhdetta suomalaiseen journalismiin. Lisätty todellisuus tarkoittaa oikeaa tai tietokoneella luotua kuvamateriaalia, joka yhdistetään reaaliaikaisesti todelliseen näkymään teknologian avulla. AR mahdollistaa uudenlaisia immersiivisiä ja virtuaalisia journalistisia sisältöjä, joiden tekeminen ei onnistuisi perinteisin keinoin. Selvitän tutkimuksessani, miten Yleisradiossa ja Helsingin Sanomissa on hyödynnetty lisättyä todellisuutta osana journalismia, millaiset tekijät ovat
yleisesti yhteydessä teknologian käyttöön ja millaisia näkemyksiä AR:ää tehneillä on lisätyn todellisuuden tulevaisuudesta journalismissa. Aihetta ei ole aiemmin tutkittu suomalaisessa journalismin tutkimuksessa.
Käytän tutkimusmenetelmänä puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja aineiston analyysimenetelmänä laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Eniten lisättyä todellisuutta suomalaisessa journalismissa on nähty Yleisradion suurissa televisiolähetyksissä, joihin kuuluvat vaali- ja urheilulähetykset. Helsingin Sanomat on puolestaan maan ainoita mediaorganisaatioita, joka on hyödyntänyt AR:ää sanomalehdessä. Lähestyn aihetta näiden kahden median AR-sisältöjen pohjalta, koska ne edustavat lähes kaikkia suomalaisessa journalismissa nähtyjä lisätyn todellisuuden toteutuksia. Pyrin vastaamaan tutkimusongelmaani yhteensä kuudella teemahaastattelulla. Tutkimuksen haastateltavat ovat olleet avainasemissa Yleisradion ja Helsingin Sanomien AR:n toteutuksessa ja teossa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että AR:n koetaan havainnollistavan journalismissa erityisen hyvin lukuihin liittyvää tietoa. Televisiolähetyksissä AR toimii pääasiassa lavastuksellisena työkaluna, jonka avulla voidaan esittää
virtuaalista infografiikkaa ja visualisoida studiota. Sanomalehdissä AR:n hyödyntämistä ei pidetä vielä optimaalisena. Sopivien sisältöjen keksiminen hidastaa haastateltavien mielestä eniten teknologian käyttöönottoa
journalismissa. Lisätyn todellisuuden tekeminen on vaikeaa, ja se vaatii tekijöiltään huomattavasti aikaa ja resursseja. Mediaorganisaatioissa ei olla vielä varmoja siitä, mitä lisäarvoa AR journalismille pohjimmiltaan tarjoaa. Tällä hetkellä AR-sisällöt ovat luonteeltaan kokeellisia, ja teknologialle vasta etsitään havainnollisimpia käyttötapoja journalismissa. Kun AR:n käyttö lisääntyy jatkossa, teknologialle löydetään hiljalleen journalismin ja informaatiosisällön kannalta kaikkein oleellisimmat tavat toimia. Tulevaisuudessa lisätyn todellisuuden tulisi ennen
kaikkea tukea journalismia, joten AR:stä voi hyvinkin kehittyä olennainen osa journalistisia työkaluja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Augmented reality as news
Ikonen, Pasi; Uskali, Turo (Routledge, 2020)If you are building complex, expensive VR today for the limited number of people, who get VR headsets, and [are] willing to scratch up on their heads to have the experience, experimentation is great, nice, but […] I think ... -
The hierarchy of needs for user experiences in virtual reality
Kelling, Chelsea; Väätäjä, Heli; Kauhanen, Otto; Karhu, Jussi; Turunen, Markku; Lindqvist, Vesa; Ikonen, Pasi (Routledge, 2020)Virtual reality (VR) is rapidly becoming more widely adopted by various industries, and virtual content is just as rapidly becoming available for consumers. However, there is a lack of guidelines and standards for VR content ... -
What is immersive journalism?
Gynnild, Astrid; Uskali, Turo; Jones, Sara; Sirkkunen, Esa (Routledge, 2020)Immersive technologies are opening gateways to virtual realities that might change journalism forever. In the virtual world, journalism balances on the edge between imaginary approaches to fact-based creation and extended ... -
Exploring the immersive journalism landscape
Sirkkunen, Esa; Vázquez-Herrero, Jorge; Uskali, Turo; Väätäjä, Heli (Routledge, 2020)Current drivers of 360-degree journalism have been mostly curious about the new medium, its possibilities, and are exploring business opportunities. The early adoption of such technology is often a matter of brand-building ... -
Augmented Reality Applications : The Impact of Usability and Emotional Perceptions on Tourists’ App Experiences
Stangl, B.; Ukpabi, D.C.; Park, S. (Springer, 2020)There is a rising amount of research contributing to the knowledgebase of Augmented Reality (AR) application usage. However, up until now there is no sound understanding about how the emotional perception of AR application ...