Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHuhtanen, Väinö
dc.date.accessioned2023-01-10T06:43:31Z
dc.date.available2023-01-10T06:43:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84875
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa kartoitin musiikin perusteiden opettajien kokemuksia musiikkiteknologiasta opetuksessa sekä opetuskäytänteiden muutoksia ajasta ennen COVID-19-pandemiaa nykyhetkeen. Tarkastelin tutkimuksessa musiikkiteknologisten sovellusten käyttöä Uudenmaan ja Kanta-Hämeen musiikkiopistoissa, vertaillen etäopetuksen ja lähiopetuksen opetuskäytänteitä. Toteutin tutkimuksen kyselynä, josta yhdeksän oli määrällisiä kysymyksiä ja kaksi laadullisia. Kyselyyn vastasi yhteensä 27 opettajaa, joista 24 vastausta käytin kvalitatiivisessa analyysissani. Teoreettisena viitekehyksenä toimii musiikkiteknologiaan liittyvä aiempi tutkimus, Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2017 sekä kohdealueen musiikkiopistojen opetussuunnitelmat. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada realistinen kuva musiikkiteknologian käytön nykytilasta ja selvittää etäopetuksen muokkaamia opetusmetodeja Etelä-Suomen musiikkiopistoissa. Musiikkiteknologisten sovellusten käyttö edistää monipuolisuutta, itsenäistä toimijuutta ja yhteistoiminnallisuutta musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimuskysymykseni ovat, minkälaisia kokemuksia musiikin perusteiden opettajilla on musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa sekä miten musiikin perusteiden opettajien opetuskäytänteet ovat muuttuneet ajalta ennen etäopetusta tähän päivään. Tutkimuksesta selvisi, että opettajilla on pääosin myönteisiä kokemuksia musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa sekä musiikkiteknologiaa käytetään edelleen lähiopetuksessa kohtuullisen paljon. Musiikkiteknologian käytön vähäisyys liittyi opettajien perehtyneisyyden puutteeseen ja taloudellisten resurssien vähäisyyteen. Teknologia kehittyy ja sen käyttö lisääntyy vuosi vuodelta, joten siihen liittyvät uudet tutkimukset, taloudelliset panostukset ja opettajien täydennyskoulutukset ovat tarpeellisia.fi
dc.format.extent45
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleMupe-opettajien kokemuksia musiikkiteknologian käytöstä opetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301101223
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysomusiikkiteknologia
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright