dc.contributor.author | Kautonen, Maria | |
dc.contributor.author | Heinonen, Henna | |
dc.contributor.editor | Kantelinen, Ritva | |
dc.contributor.editor | Kautonen, Maria | |
dc.contributor.editor | Elgundi, Zinab | |
dc.date.accessioned | 2023-01-09T13:21:33Z | |
dc.date.available | 2023-01-09T13:21:33Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Kautonen, M., & Heinonen, H. (2022). Taitotasokuvauksista käytännönläheiseen palautteeseen : arviointilomake ääntämisen opetukseen. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), <i>Linguapeda 2021</i> (pp. 149-175). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. <a href="https://helda.helsinki.fi/handle/10138/352128" target="_blank">https://helda.helsinki.fi/handle/10138/352128</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_164932934 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84872 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa esittelemme kehittämäämme toisen ja vieraan kielen opetukseen soveltuvaa ääntämisen arviointityökalua, jonka avulla opettaja voi antaa oppijoille monipuolista palautetta ääntämisestä ja yksittäisistä ääntämispiirteistä. Artikkelissa kuvattu arviointilomake pohjaa tutkimustietoon sekä Eurooppalaisen viitekehyksen uudistettuihin ääntämiskuvauksiin. Arviointilomakkeen avulla tarkastellaan kieltenoppijoille keskeisiä ääntämispiirteitä ja lähtökohtia, erityisesti ymmärrettävyyttä, ja lomake yhdistää ääntämiskuvaukset viitekehyksen taitotasoihin. Arviointilomake kattaa ääntämisen yleisarvioinnin lisäksi sekä yksittäisten äänteiden että prosodisten piirteiden tarkemman arvioinnin. Koska hyvä ääntäminen on keskeinen tavoite eri vaiheissa olevilla kieltenoppijoille, ääntämisen arvioinnin tueksi tarvitaan oppijoiden muuttuviin ja vaihteleviin tarpeisiin soveltuva työkalu elinikäisen kieltenoppimisen polulle. | fi |
dc.description.abstract | In this article, we present a pronunciation assessment tool for second and foreign language teaching, which helps teachers to give feedback on overall pronunciation and different pronunciation features. The assessment form is based on current research and the new CEFR pronunciation descriptors. The assessment form focuses on pronunciation features and perspectives relevant for language learners, particularly comprehensibility. The form also connects learner’s pronunciation skills with CEFR levels. In addition to overall pronunciation, both individual sounds and prosodic features are included in the assessment form. As good pronunciation is a relevant goal for learners at various stages of their learning path, the assessment form caters for the learners’ changing needs during lifelong language learning. | en |
dc.format.extent | 272 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta | |
dc.relation.ispartof | Linguapeda 2021 | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | https://helda.helsinki.fi/handle/10138/352128 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | eurooppalainen viitekehys | |
dc.subject.other | CEFR | |
dc.title | Taitotasokuvauksista käytännönläheiseen palautteeseen : arviointilomake ääntämisen opetukseen | |
dc.type | conferenceObject | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301091221 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-34-9 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 149-175 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.conference | Linguapeda-konferenssi | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | arviointimenetelmät | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p30184 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1236 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7303 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17782 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15768 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7111 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A4 | |