Ymmärrettävyystutkimuksen antia kielenopetukselle : esimerkkinä englanti vieraana kielenä
Tergujeff, E. (2022). Ymmärrettävyystutkimuksen antia kielenopetukselle : esimerkkinä englanti vieraana kielenä. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), Linguapeda 2021 (pp. 121-148). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/352128
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksiaAuthors
Date
2022Copyright
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022
Nykyaikaisessa vieraiden kielten opetuksessa on tavoitteena helposti ymmärrettävä puhe. Tämä tavoite on kielenopetukselle yhteinen päämäärä oppijoiden iästä tai taitotasosta riippumatta, ja se kulkee täten oppijoiden mukana halki elinikäisen kielenoppimisen. Tässä artikkelissa esitellään soveltavan kielentutkimuksen piirissä virinnyttä ymmärrettävyystutkimusta, joka helpottaa keskittämään kielenopetusta ymmärrettävyyden kannalta olennaisimpiin asioihin. Samalla tiivistetään suomen- ja ruotsinkielisten suomalaisten puhuman englannin ymmärrettävyyttä selvittäneen ICASEF-hankkeen päätulokset. Hankkeen tulosten ja aiemman tutkimustiedon perusteella tunnistetut englannin ymmärrettävyyteen yhdistyvät tekijät jaetaan priorisoitaviin ja muihin huomionarvoisiin teemoihin, jotta englannin opetuksessa voidaan jatkossa panostaa tehokkaammin ymmärrettävyyttä tukeviin puheen piirteisiin. Artikkelissa tarjotaan lisäksi konkreettisia vinkkejä tärkeiden teemojen opettamiseen.
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekuntaParent publication ISBN
978-952-5993-34-9Conference
Linguapeda-konferenssiIs part of publication
Linguapeda 2021ISSN Search the Publication Forum
1799-9596Keywords
Original source
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/352128Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164932135
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Postdoctoral Researcher, AoFAdditional information about funding
Kirjoittaja on kiitollinen kaikille hankkeen tutkimukseen osallistuneille tahoille, oppilaille ja rahoittajille. ICASEF-hankkeen (2018–2021) on rahoittanut Suomen Akatemia (hanke 315980) yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa. Kirjoittaja on saanut rahoitusta suomalaisten puhuman englannin ymmärrettävyyden tutkimukseen myös Svenska kulturfonden -säätiöltä (2016–2017).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ... -
Second language comprehensibility and accentedness across oral proficiency levels : A comparison of two L1s
Tergujeff, Elina (Elsevier BV, 2021)Second language comprehensibility and accentedness are highly complex phenomena, and numerous studies have been conducted to better understand these constructs. However, research has seldom addressed L2 comprehensibility ... -
Does spoken language proficiency reflect foreign accent and ease of understanding?
Tergujeff, Elina (University of York, 2021) -
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ... -
Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan?
Mård-Miettinen, Karita; Huhta, Ari; Peltoniemi, Annika; Hansell, Katri (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Vuoden 2020 alusta kieltenopiskelu on aloitettu Suomessa vuosiluokalla 1. Opetussuunnitelman perusteissa korostetaan, että opetuksen tulee olla ikätasolle sopivaa ja herättää myönteinen asenne kielenoppimiseen sekä vahvistaa ...