Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRoiha, Anssi
dc.contributor.authorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorDufva, Hannele
dc.contributor.editorKantelinen, Ritva
dc.contributor.editorKautonen, Maria
dc.contributor.editorElgundi, Zinab
dc.date.accessioned2023-01-09T13:19:55Z
dc.date.available2023-01-09T13:19:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRoiha, A., Mäntylä, K., & Dufva, H. (2022). Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), <i>Linguapeda 2021</i> (pp. 12-38). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. <a href="http://hdl.handle.net/10138/352128" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/352128</a>
dc.identifier.otherCONVID_164930955
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84870
dc.description.abstractTässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa 2. vuosiluokalla. Tutkimuksemme aineistona olivat oppilaiden piirtämät kuvat tilanteista, joissa he kertoivat tarvittavan tai käytettävän vierasta kieltä. Lisäksi oppilaat saivat selittää kuviaan kirjallisesti kolmen lisäkysymyksen avulla. Aineisto analysoitiin visuaalisen analyysin ja sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat, että oppilaiden kielitaitokäsitykset olivat moniäänisiä ja yhdistelmä perinteisiä ja modernimpia kielikäsityksiä. Yhtäältä oppilaat kuvasivat kieliä erillisinä, kieltä käytettiin pääosin syntyperäisen kielenkäyttäjän kanssa ja kieli yhdistyi lähes yksinomaan tiettyyn kansallisvaltioon. Toisaalta kielenkäytön funktionaalisuus korostui; kieltä käytettiin m merkityksellisessä vuorovaikutuksessa ja arkielämän viestintätilanteissa pääosin suullisesti. Tulokset auttavat ymmärtämään lasten kielitaitokäsityksen kehittymistä sekä kehittämään opetusmenetelmiä ja oppimateriaalia varhaiseen CLIL- ja kielenopetukseen.fi
dc.description.abstractThis article focuses on students’ perceptions of language skills and language use in early CLIL education. Forty-one 2nd Grade students studying in an English- or French-medium CLIL class took part in the study. The data of the study consist of pictures drawn by the students illustrating foreign language use. The students also answered a few additional questions about the pictures in writing. The data were analyzed by means of visual analysis and content analysis. The results show that students’ perceptions of language skills seemed to include elements of both traditional and contemporary views of language use. On the one hand, the different languages were kept separate, they were mostly used with a native speaker and they were almost exclusively associated with a particular nation-state. On the other hand, the functionality of language use was emphasized; languages were used mainly orally in meaningful interaction and everyday communication. The results of the study help to understand the development of language perceptions and to develop teaching methods and learning materials for early CLIL and foreign language teaching.en
dc.format.extent272
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta
dc.relation.ispartofLinguapeda 2021
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/352128
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervarhennettu kieltenopetus
dc.subject.otherEarly language learning
dc.subject.otherCLIL education
dc.subject.othervisual methods
dc.titleVarhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
dc.typeconferenceObject
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301091219
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.relation.isbn978-952-5993-34-9
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange12-38
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.conferenceLinguapeda-konferenssi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysoainedidaktiikka
dc.subject.ysoranskan kieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6332
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12222
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18464
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10325
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright