dc.contributor.author | Roiha, Anssi | |
dc.contributor.author | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Dufva, Hannele | |
dc.contributor.editor | Kantelinen, Ritva | |
dc.contributor.editor | Kautonen, Maria | |
dc.contributor.editor | Elgundi, Zinab | |
dc.date.accessioned | 2023-01-09T13:19:55Z | |
dc.date.available | 2023-01-09T13:19:55Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Roiha, A., Mäntylä, K., & Dufva, H. (2022). Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), <i>Linguapeda 2021</i> (pp. 12-38). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. <a href="http://hdl.handle.net/10138/352128" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/352128</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_164930955 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84870 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa 2. vuosiluokalla. Tutkimuksemme aineistona olivat oppilaiden piirtämät kuvat tilanteista, joissa he kertoivat tarvittavan tai käytettävän vierasta kieltä. Lisäksi oppilaat saivat selittää kuviaan kirjallisesti kolmen lisäkysymyksen avulla. Aineisto analysoitiin visuaalisen analyysin ja sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat, että oppilaiden kielitaitokäsitykset olivat moniäänisiä ja yhdistelmä perinteisiä ja modernimpia kielikäsityksiä. Yhtäältä oppilaat kuvasivat kieliä erillisinä, kieltä käytettiin pääosin syntyperäisen kielenkäyttäjän kanssa ja kieli yhdistyi lähes yksinomaan tiettyyn kansallisvaltioon. Toisaalta kielenkäytön funktionaalisuus korostui; kieltä käytettiin m merkityksellisessä vuorovaikutuksessa ja arkielämän viestintätilanteissa pääosin suullisesti. Tulokset auttavat ymmärtämään lasten kielitaitokäsityksen kehittymistä sekä kehittämään opetusmenetelmiä ja oppimateriaalia varhaiseen CLIL- ja kielenopetukseen. | fi |
dc.description.abstract | This article focuses on students’ perceptions of language skills and language use in early CLIL education. Forty-one 2nd Grade students studying in an English- or French-medium CLIL class took part in the study. The data of the study consist of pictures drawn by the students illustrating foreign language use. The students also answered a few additional questions about the pictures in writing. The data were analyzed by means of visual analysis and content analysis. The results show that students’ perceptions of language skills seemed to include elements of both traditional and contemporary views of language use. On the one hand, the different languages were kept separate, they were mostly used with a native speaker and they were almost exclusively associated with a particular nation-state. On the other hand, the functionality of language use was emphasized; languages were used mainly orally in meaningful interaction and everyday communication. The results of the study help to understand the development of language perceptions and to develop teaching methods and learning materials for early CLIL and foreign language teaching. | en |
dc.format.extent | 272 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta | |
dc.relation.ispartof | Linguapeda 2021 | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/352128 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | varhennettu kieltenopetus | |
dc.subject.other | Early language learning | |
dc.subject.other | CLIL education | |
dc.subject.other | visual methods | |
dc.title | Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä | |
dc.type | conferenceObject | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301091219 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-34-9 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 12-38 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.conference | Linguapeda-konferenssi | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | ainedidaktiikka | |
dc.subject.yso | ranskan kieli | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6332 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12222 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38259 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p30184 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18464 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10325 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38117 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A4 | |