Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.editorKantelinen, Ritva
dc.contributor.editorKautonen, Maria
dc.contributor.editorElgundi, Zinab
dc.date.accessioned2023-01-09T13:12:57Z
dc.date.available2023-01-09T13:12:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMård-Miettinen, K., & Pitkänen-Huhta, A. (2022). “How are you, siihen me sanotaan I’m fine” : tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielestä ja kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), <i>Linguapeda 2021</i> (pp. 70-96). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. <a href="http://hdl.handle.net/10138/352128" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/352128</a>
dc.identifier.otherCONVID_164929263
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84869
dc.description.abstractVuonna 2020 Suomessa käynnistettiin uudenlaisen pohjan luominen kielen oppimisen jatkumolle, kun ensimmäisen vieraan tai toisen kotimaisen kielen aloitus varhennettiin ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimus on osoittanut, että opettajien ja oppilaiden käsityksillä on keskeinen rooli oppimis- ja opetuskäytänteiden muotoutumisessa ja siksi on tärkeää tutkia käsityksiä uudessa tilanteessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan yhden englannin aineenopettajan ja hänen oppilaidensa käsityksiä vuosina 2020–2021 tehtyjen teemahaastattelujen kautta. Tulokset osoittivat, että oppilaiden ja opettajan käsityksissä lasten vapaa-ajan ja koulun englanti erosivat toisistaan ja opettajan käsityksissä myös varhain ja myöhemmin alkava englanti näyttäytyivät hyvin erilaisina. Nämä käsitykset myös kytkeytyivät opetuksen käytänteisiin. Lisäksi opettajan käsityksissä oli havaittavissa muutosta esimerkiksi suhtautumisessa oppikirjaan.fi
dc.description.abstractThe year 2020 marked the start of creating a new basis for the continuum of language learning in Finland, as the onset of learning the foreign or the second domestic language was moved from the third grade to the first grade of primary school. Research has shown that teacher and learner beliefs play a central role in constructing learning and teaching practices and it is therefore important to examine beliefs in this new situation. This article focuses on the beliefs of one teacher of English and her learners by the means of thematic interviews conducted in 2020 and 2021. The findings showed that the learners and the teacher had different beliefs concerning English used in the learner’s free time and at school, and in the interviews with the teacher early English and the English starting later were also depicted very differently. These beliefs were also connected to teaching practices. Moreover, there was indication of change in the teacher’s beliefs concerning her views on the role of the textbook in teaching.en
dc.format.extent272
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta
dc.relation.ispartofLinguapeda 2021
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/352128
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervarhainen kieltenopetus
dc.subject.otherEarly language learning
dc.subject.otherEnglish as a foreign language
dc.subject.otherFinnish as the second national language
dc.title“How are you, siihen me sanotaan I’m fine” : tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielestä ja kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa
dc.typeconferenceObject
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301091218
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.relation.isbn978-952-5993-34-9
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange70-96
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.conferenceLinguapeda-konferenssi
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoainedidaktiikka
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysotapaustutkimus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18464
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14419
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15028
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6332
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10982
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright