Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.authorPeltoniemi, Annika
dc.contributor.authorHansell, Katri
dc.contributor.editorKantelinen, Ritva
dc.contributor.editorKautonen, Maria
dc.contributor.editorElgundi, Zinab
dc.date.accessioned2023-01-09T13:07:32Z
dc.date.available2023-01-09T13:07:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMård-Miettinen, K., Huhta, A., Peltoniemi, A., & Hansell, K. (2022). Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan?. In R. Kantelinen, M. Kautonen, & Z. Elgundi (Eds.), <i>Linguapeda 2021</i> (pp. 39-69). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. Ainedidaktisia tutkimuksia, 21. <a href="http://hdl.handle.net/10138/352128" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/352128</a>
dc.identifier.otherCONVID_164928016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84868
dc.description.abstractVuoden 2020 alusta kieltenopiskelu on aloitettu Suomessa vuosiluokalla 1. Opetussuunnitelman perusteissa korostetaan, että opetuksen tulee olla ikätasolle sopivaa ja herättää myönteinen asenne kielenoppimiseen sekä vahvistaa oppilaan pystyvyyttä. Artikkelissa tarkastellaan suomen- ja ruotsinkielisten koulujen oppilaiden asennoitumista ja osaamiskäsityksiä. Tutkimuksen kohteen on englannin kielen (suomenkieliset koulut, n=106) ja suomi toisena kotimaisena kielenä -oppiaineen (ruotsinkieliset koulut, n=86) opiskelu. Tutkimus osoitti, että oppilaat pitivät pääosin niin opiskelemastaan kielestä kuin sen opiskelusta. He kokivat osaavansa tervehtimiseen, numeroihin ja väreihin liittyviä ilmaisuja vähintään jonkin verran, mutta yksinkertainenkin kerronta tuntui vielä haastavalta. Englantia ja suomea opiskelevien välillä oli jonkin verran eroja suhtautumisessa kielenopetuksen eri osa-alueisiin sekä arviossa omasta osaamisesta.fi
dc.description.abstractSince the beginning of 2020, language learning in Finland starts in grade 1. The National Core Curriculum emphasises that teaching should be suitable for the learner’s age level, and that it should create a positive attitude towards language learning and strengthen learner’s self-efficacy. This article reports on learner beliefs concerning early language learning and learner’s perception about their ability to use the language they study. The research focuses on English in the Finnish-medium schools (n=106) and Finnish as the second national language in the Swedish-medium schools (n=86). The results showed that most learners liked the language they studied and also liked to study the language. They reported they mastered the expressions related to greeting, numbers and colours at least to some extent but that even simple narration was still felt challenging. The learners of English or Finnish had somewhat different beliefs on their language studies, and also their self-assessments of proficiency differed to some extent.en
dc.format.extent272
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta
dc.relation.ispartofLinguapeda 2021
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/352128
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervarhainen kieltenopetus
dc.subject.otherA1-englanti
dc.subject.otherA1-finska
dc.subject.otherEarly language learning
dc.subject.otherEnglish as a foreign language
dc.subject.otherFinnish as the second national language
dc.titleMitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan?
dc.typeconferenceObject
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301091217
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.relation.isbn978-952-5993-34-9
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange39-69
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.conferenceLinguapeda-konferenssi
dc.subject.ysoainedidaktiikka
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18464
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17005
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6332
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright