Sixth graders’ selection and integration when writing from multiple online texts
Kullberg, N., Kiili, C., Bråten, I., González-Ibáñez, R., & Leppänen, P. H. T. (2023). Sixth graders’ selection and integration when writing from multiple online texts. Instructional Science, 51(1), 39-64. https://doi.org/10.1007/s11251-022-09613-5
Julkaistu sarjassa
Instructional ScienceTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s) 2022
This study examined students’ ability to select relevant ideas from multiple online texts and integrate those ideas in their written products. Students (N = 162) used a web-based platform to complete an online inquiry task in which they read three texts presenting different perspectives on computer gaming and wrote an article for a school magazine on the issue based on these texts. Students selected two snippets from each text during reading and wrote their article with the selected snippets available. The selected snippets were scored according to their relevance for completing the task, and the written products were scored according to their integration quality. The results showed that most students performed well on the selection task. However, nearly half of the written products were characterized by poor integration quality. The hierarchical multiple regression analysis showed that students’ selection of relevant ideas from the texts contributed to their integration of information across texts over and above both reading fluency and reading comprehension skills. The study provides new evidence on the relationship between selection and integration when younger students work with multiple texts, and both theoretical and educational implications of these findings are discussed.
...
Julkaisija
SpringerISSN Hae Julkaisufoorumista
0020-4277Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164930105
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This research was funded by the Academy of Finland (Project Number: 285806).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Critical evaluation of online reading and comprehension and its relations to gender, Internet use, Internet self-efficacy and attitudes among Finnish 6th graders
Valli, Sara (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kriittisen nettilukemisen arvioinnin tasoa, ja kuinka oppilaiden keskimääräinen Internetin käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet ennustavat sen vaihtelua. ... -
Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies
Ruotsalainen, Jenni; Soodla, Piret; Räikkönen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Kikas, Eve; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, 2022)The aim of the study was to analyse literacy instruction activities and their associations with the reading performance of first graders in Estonia and Finland, two countries that share similar orthographies and educational ... -
Maailma muuttuu - mitä tekee koulu? : äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet koulussa ja vapaa-ajalla
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari; Huhta, Ari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja; Keränen, Anna (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008) -
Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta
Kulmala, Maria (2013)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa ... -
Yhdeksäsluokkalaisten tekstimaailman tarkastelua : tekstit vapaa-ajalla, koulussa ja tulevaisuuden työelämässä
Korhonen, Kati-Johanna (2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.