Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa
Valokivi, H., & Hirvonen, H. (2022). Asiakasturvallisuus vanhuspalveluissa. Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 30(4), 376-391. https://doi.org/10.30668/janus.114433
Julkaistu sarjassa
Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehtiPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti
Artikkelissa analysoidaan asiakasturvallisuuden määrittymistä vanhuspalveluita koskevissa politiikka-asiakirjoissa. Asiakasturvallisuutta lähestytään kysymyksenä yhteiskunnallisesta sekä asiakassuhteissa toteutuvasta luottamuksesta. Artikkelissa kysytään, miten asiakasturvallisuus määrittyy asiakirjoissa ja mitä se tarkoittaa luottamuksen näkökulmasta. Tulosten mukaan asiakasturvallisuuden sisältö ja merkitys suhteessa potilasturvallisuuden käsitteeseen on vanhuspalveluissa vasta jäsentymässä. Asiakasturvallisuus määrittyy asiakirjoissa etenkin palveluiden tarjoajien vastuuna turvallisuuskulttuurin kehittämisestä sekä pyrkimyksenä ikääntyneiden asumisen ja asuinympäristön kehittämiseen teknologian keinoin. Näin pyritään ehkäisemään turvattomuuden kokemusta, jolla on palveluita kohtaan koettua luottamusta heikentävä vaikutus. Tulosten pohjalta esitetään, että koetun turvattomuuden näkökulmasta huomiota tulisi nykyistä enemmän kiinnittää asiakassuhteiden pysyvyyteen luottamuksen vahvistamiseksi, etenkin kotona asuvien osalta.
...
This article analyses how client safety is defined in policy documents concerning ageing and services for older people. Recent public scandals concerning shortages in the quality of care for older people call for an investigation of the services in terms of client safety. This article approaches client safety as a question of trust in society and in relationships. According to the results of our analysis, the content and significance of the concepts of client and patient safety are intertwined and constantly evolving. Moreover, client safety is understood in the documents primarily as service providers’ responsibility to develop a culture of safety and as an urge to implement technology-assisted means to improve client safety, particularly at home. These measures are expected to prevent clients’ feelings of insecurity. However, attention should also be given to stability in interpersonal care relationships because it reinforces trust between clients and service providers and strengthens organisational and institutional trust in the service system.
...
Julkaisija
Sosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1235-7812Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164626010
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring Associations of Housing, Relocation, and Active and Healthy Aging in Sweden : Protocol for a Prospective Longitudinal Mixed Methods Study
Zingmark, Magnus; Björk, Jonas; Granbom, Marianne; Gefenaite, Giedre; Nordeström, Frida; Schmidt, Steven M; Rantanen, Taina; Slaug, Björn; Iwarsson, Susanne (JMIR Publications Inc., 2021)Background: While housing and neighborhood features have the potential to impact opportunities for active aging, there is a lack of knowledge related to how older people reason regarding their housing situation and how ... -
Aging well in the community : Understanding the complexities of older people's dial-a-ride bus journeys
Luoma-Halkola, Henna; Jolanki, Outi (Elsevier, 2021)Older peoples' independent living in their own homes and their ability to move around and maintain social relations in their communities have been acknowledged as important aims to support their well-being. In this article, ... -
Sosiaalihuollon asiakasturvallisuus ja sähköinen asiointi
Pyykönen, Anna-Maija; Taipale, Sakari (Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityon tutkimuksen aikakauslehti, 2022) -
Ensimmäinen asiakasturvallisuuden kokoomateos
Mäntysaari, Mikko (Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityon tutkimuksen aikakauslehti, 2022) -
Sosiaalipalveluiden asiakasturvallisuuden edistäminen turvallisuuskulttuurin avulla
Tiitinen, Laura (Sosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.