Äitiysidentiteetin uudelleenrakentaminen vammautumisen jälkeen
Lappeteläinen, A., Sevón, E., & Vehkakoski, T. (2019). Äitiysidentiteetin uudelleenrakentaminen vammautumisen jälkeen. Psykologia, 54(2), 106-121.
Julkaistu sarjassa
PsykologiaPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Suomen psykologinen seura, 2019
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lasten syntymän jälkeen vammautuneet äidit rakensivat identiteettiään äiteinä vammautumisensa jälkeen. Tutkimusaineisto koostui viiden vammautuneen naisen haastatteluista, jotka analysoitiin narratiivisesti. Vammautuneiden äitien kertomuksista löytyi neljä kerronnallista jännitettä, joiden kautta he rakensivat äitiysidentiteettiään: 1) merkityksetön vai merkityksellinen elämä, 2) lapsen rakkauden menettäminen vai äidin ensisijaisen aseman säilyttäminen, 3) kyvyttömyys toimia äitinä vai äitinä selviytyminen sekä 4) riippuvaisuus lapsesta vai hoivan antajana toimiminen. Tutkimuksemme perusteella voidaan sanoa, että äitiydestä ja lapsista muodostui naisille tärkeä suojaavatekijä vammautumisen tuomiin elämänmuutoksiin sopeutumisessa ja he pystyivät rakentamaan voimaantuneen äitiysidentiteetin vammautumisen jälkeen.
Julkaisija
Suomen psykologinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0355-1067Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/31280519
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Parent–Child Relationship, Parenting Practices and Family Wellbeing in China
Feng, Zhiyang (2022)The goal of the present thesis was to investigate associations between parent–child relationship, parenting practices and family wellbeing (parent and child) in China. The current thesis investigated the quality of ... -
Children's task persistence in first grade : The role of parent-child and teacher-child relationships
Davolyte, Justina; Kiuru, Noona; Raiziene, Saule; Silinskas, Gintautas (Elsevier, 2024)The present study investigated the extent to which the quality of both parent-child and teacher-child relationships uniquely and interactively relates to a child's task persistence in first grade. Furthermore, the study ... -
Teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors in grade 1 : The role of temperament.
Jaruseviciute, Vilija; Kiuru, Noona; Silinskas, Gintautas (American Psychological Association (APA), 2022)This study aimed at investigating the reciprocal longitudinal associations between teacher– and parent–child relationships and children’s adjustment behaviors during Grade 1, and the role of the child’s temperament in this ... -
Latent profiles of dyadic parent–child interaction and associations with triadic family interaction in early childhood
Lindstedt, Johanna; Ahlqvist‐Björkroth, Sari; Junttila, Niina; Korja, Riikka (Wiley-Blackwell, 2024)Objective This longitudinal study examined latent profiles of parent–child interaction and their associations with triadic family interaction. Background A child's development is significantly influenced by early ... -
Lapsistaan erillään asuvat äidit : äitiysidentiteetin rakentamisen tiloja
Nousiainen, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, 2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.