Show simple item record

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorPöyhtäri, Roosa
dc.date.accessioned2022-12-27T06:29:22Z
dc.date.available2022-12-27T06:29:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84586
dc.description.abstractKun koronavirus levisi maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, vapaa-ajan matkustamista rajoitettiin viruksen leviämisen hidastamiseksi. Laajat rajoitustoimet veivät yhteiskunnan poikkeustilanteeseen, ja väistämättä koko mediakenttäkin joutui toimimaan tilanteen sanelemin ehdoin. Matkailujournalismin ytimessä on kertoa kohteista ja kokemuksista, jotka eivät yhtäkkiä enää olleetkaan yleisön tavoitettavissa. Pro gradu -tutkielma tarkastelee suomalaista matkailujournalismia ennen koronapandemian alkua vuonna 2020 ja pandemian alkuaikana. Tarkastelussa on kolme matkajuttuja julkaisevaa suomalaista mediaa: Iltalehti, Helsingin Sanomat ja Mondo. Juttuja tarkasteltiin vuoden 2020 tammikuulta, huhtikuulta ja heinäkuulta ja niitä kertyi yhteensä 132. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella matkajuttujen juttukriteereitä ja niiden mahdollisia muutoksia pandemian aikana. Juttukriteerit kuvaavat uutiskriteereitä hieman laajemmin sitä, millaisia jutuille ominaiset piirteet ovat. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin sitä, miten koronavirustilanne oli esillä matkajutuissa. Oletuksena oli, että se tuotiin jollain tapaa esille. Analyysin perustana on uutiskriteerien viitekehys ja Ben Cockingin tutkimus matkailujournalismin juttukriteereistä. Matkailujournalismin uutiskriteerit ovat tutkimuskohteena uusi; aikaisempaa tutkimusta on vähän ja Suomessa aihetta ei ole tutkittu lainkaan. Analyysimenetelmäni on kriittinen diskurssianalyysi. Analyysi osoittaa, että pääpiirteittäin samat ominaispiirteet ovat löydettävissä matkajutuista myös poikkeuksellisena aikana. Niitä ovat vetoavuus, positiivisuus, kulttuurinen kehys, samaistuminen, kotona / kaukana, historia, ajantasaisuus ja visuaaliset kuvat. Aiempi tutkimus matkailujournalismin kriteereistä on sovellettavissa myös suomalaisiin sisältöihin. Matkailujournalismin maailmankuva on valtaosin positiivinen ja sille ominainen näkökulma korostaa matkustamisen iloa ja siitä saatavaa nautintoa. Matkailujournalismi pyrki sopeutumaan pandemiaan ja ehdotti keinoja matkailla tilanteen ehdoilla, eli matkustamista pidettiin yhä tavoiteltavana asiana. Maailmankuva eroaa uutisjournalismista, jonka sisällöissä korostuivat pandemian yhteiskunnalliset vaikutukset ja mahdolliset uhat. Pandemian alussa, huhtikuussa 2020, matkajutuissa korostuu ajantasaisuuden piirre, joka ei ennen pandemia-aikaa ollut niin leimallinen. Heinäkuussa tilanne on jo yhdenmukaisempi pandemiaa edeltävään aikaan nähden. Tällainen vaihtelu viittaa siihen, että matkailujournalismin on osaltaan mukauduttava täysin uudenlaiseen tilanteeseen ja seurailtava ajankohtaisia muutoksia matkailussa, mutta maailmantilanne ei määritä sen sisältöä perustavanlaatuisesti. Matkailujournalismi on lifestyle-sisältöä, joten se eroaa uutisjournalismista. Iltalehden matkailujournalismi on päivä- ja aikakauslehden matkailujournalismiin verrattuna yhdenmukaisempaa perinteisten uutisjournalismin kriteerien kanssa. Koronavirus on esillä jutuissa. Pandemia-aikana julkaistiin 88 juttua, joista 37:ssa koronatilanne mainitaan. Se mainitaan juttujen kokonaismäärään suhteutettuna eniten Helsingin Sanomissa. Iltalehdessäkin ajankohtainen koronatilanne on esillä. Huhtikuussa se mainitaan valtaosassa juttuja, mutta heinäkuussa se on esillä alle puolessa jutuista. Mondon jutuissa koronatilanne taas ei näy juuri ollenkaan.fi
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermatkailujournalismi
dc.subject.otheruutiskriteerit
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.subject.otherMondo
dc.subject.otherHelsingin Sanomat
dc.subject.otherIltalehti
dc.titleMatkailujournalismia koronapandemian alussa : tarkastelussa Iltalehden, Helsingin Sanomien ja Mondon matkajuttujen juttukriteerit
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212275821
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysomatkailu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record