Demokratia pelissä : opetuslautapelikokeilu lukiossa
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.advisor | Fornaciari, Aleksi | |
dc.contributor.author | Oikari, Niilo | |
dc.date.accessioned | 2022-12-22T10:02:12Z | |
dc.date.available | 2022-12-22T10:02:12Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84557 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista demokratiataidoista. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten lautapelin opetustavoitteet toteutuivat opetuskokeilun aikana. Tutkimus on menetelmältään laadullinen ja sen aineisto kerättiin havainnoimalla peliä pelaavia lukio-opiskelijoita ja haastattelemalla heitä pelin jälkeen lomakehaastattelulla. Analysoin aineiston hyödyntäen laadullista sisällönanalyysia. Muodostin aineistosta opiskelijoiden kokemuksia kuvaavia teemoja ja peilasin niitä pelin demokratiakasvatuksellisiin lähtökohtiin. Toisen tutkimuskysymyksen osalta analysoin aineiston käyttäen analyysityökaluna pelin opetustavoitteita. Tutkimuksen perusteella opiskelijat kokivat harjoitelleensa useita demokratiataitoja peliä pelatessaan. Niistä tärkeimmiksi nousivat vuorovaikutustaidot sekä kriittinen ymmärrys maailmasta. Lautapelin opetustavoitteet toteutuivat vaihtelevissa määrin. Parhaiten toteutui tavoite keskustelutaitojen harjoittelusta ja vähiten tavoite aktiivisen kansalaisuuden harjoittelusta. Tutkimuksen pohjalta opettajien on helpompi hyödyntää Päättäjätdemokratiapeliä opetuksessaan. Lisäksi tutkimus tarjoaa näkökulman tarkastella opetusmateriaaleja ja niiden kehittämistä demokratiakasvatuksen näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | demokratiakasvatus | |
dc.subject.other | opetuslautapeli | |
dc.title | Demokratia pelissä : opetuslautapelikokeilu lukiossa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212225802 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetuskokeilut | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | lautapelit | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | demokratia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Pro gradu -tutkielmat [29740]