Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsomöttönen, Ville
dc.contributor.authorPetäjämäki, Mikko
dc.date.accessioned2022-12-20T05:47:38Z
dc.date.available2022-12-20T05:47:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84504
dc.description.abstractKonteksti: Status käsitteenä tarkoittaa arvovaltaa. Status muodostuu ulkoisista ja sisäisistä tekijöistä johdettavista ominaisuuksista ja on läsnä aina, kun vähintään kaksi henkilöä toimii yhteistyössä. Näihin ominaisuuksiin perustuen henkilö asettaa itsensä ja muut statusarvojärjestykseen. Tavoite: Opinnäytteessä kartoitettiin korkeakouluympäristössä tapahtuvaan opiskeluun liittyvää statusominaisuuksien tutkimusta. Kartoituksen tavoitteena oli selvittää mahdollisia tutkimusalueita, joihin empiiristä tutkimusta tulisi jatkossa suunnata. Menetelmä: Opinnäytteessä tehtiin systemaattinen kirjallisuuskartoitus alan tutkimukseen hakemalla kymmenestä eri artikkelitietokannasta aihealueen vuosina 2012-2022 julkaistut artikkelit. Tulokset: Aihealueen tutkimuksia valitulta ajanjaksolta löytyi 27. Maantieteellisesti suurin osa artikkeleista sijoittui Yhdysvaltoihin. Artikkelit jakautuivat laajasti eri julkaisufoorumeihin. Artikkeleissa käsiteltiin enimmäkseen ulkoisia, mutta myös sisäisiä statusominaisuuksia. Oppiainetasolla tutkimus kohdentui tekniikan, kauppatieteen, sotatieteen, matematiikan ja tietotekniikan opiskeluun, joskin suurin osa käsitteli korkeakouluopiskelua yleisesti sosiologisesta viitekehyksestä. Opiskelukonteksti oli enimmäkseen ryhmätyöhön kohdistuvaa, mutta myös parityöskentelyä, eettistä toimintaa ja vaihto-opiskelua käsiteltiin. Opiskelukontekstiin liittyen artikkeleissa käsiteltiin myös yleisesti opiskeluun liittyviä seikkoja, kuten opintoihin hakeutumista, siellä pärjäämistä tai opiskelun keskeytymistä. Johtopäätökset: Hakutuloksena artikkeleja saatiin 1155. Suuresta hakutuloksesta huolimatta aihealueen artikkeleita löytyi vain 27. Valtaosa aihealueen tutkimuksesta on keskittynyt ulkoisten statusominaisuuksien tarkasteluun. Etenkin sisäisiä statusominaisuuksia on tutkittu vähän ja siihen liittyvää tutkimusta olisi tarpeenmukaista lisätä.fi
dc.description.abstractContext: Status as a synonym of power-prestige refers to every persons’ characteristics when dyads or groups are communicating, for example working or studying together. Formation of status depends on characteristics which are either external or internal status characteristics. Objective: The aim of this thesis is to map the research of status characteristics related to studying in a university environment and thereby to find out the research areas in the field to which empirical research should be directed in the future. Method: Systematic literature mapping was made to ten different article databases with time limited search in years 2012-2022. Results: Total searching result was 1155 articles, while 27 status studies related to higher education were found after preset inclusion criteria. Majority of the articles were located in the United States. There were 22 publication forums related to the topic. Articles dealt mainly with external, but also some internal status characteristics. At the subject level, articles dealt with studying technology, economics, military science, mathematics and computer science while most of articles were not related to a specific subject. The study framework in the studies was mostly focused on group work, but working in dyads, ethical decisions and exchange studies were also discussed. In addition, some articles dealt with study-related issues in general, such as applying for, succeeding, or dropping out of studies. Conclusions: Despite a large search result, only 27 articles in the selected subject area were found over a ten-year period. The majority of research in the subject area has focused on examining external status characteristics. In particular, little research has been done on internal status features and more research is needed.en
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersystemaattinen kirjallisuuskartoitus
dc.subject.otherstatus
dc.subject.otherstatusominaisuudet
dc.titleStatustutkimus korkeakouluopiskelun kontekstissa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212205757
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiafi
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiaen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysokorkeakoulut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot