Statustutkimus korkeakouluopiskelun kontekstissa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Konteksti: Status käsitteenä tarkoittaa arvovaltaa. Status muodostuu ulkoisista ja sisäisistä tekijöistä johdettavista ominaisuuksista ja on läsnä aina, kun vähintään kaksi henkilöä toimii yhteistyössä. Näihin ominaisuuksiin perustuen henkilö asettaa itsensä ja muut statusarvojärjestykseen.
Tavoite: Opinnäytteessä kartoitettiin korkeakouluympäristössä tapahtuvaan opiskeluun liittyvää statusominaisuuksien tutkimusta. Kartoituksen tavoitteena oli selvittää mahdollisia tutkimusalueita, joihin empiiristä tutkimusta tulisi jatkossa suunnata.
Menetelmä: Opinnäytteessä tehtiin systemaattinen kirjallisuuskartoitus alan tutkimukseen hakemalla kymmenestä eri artikkelitietokannasta aihealueen vuosina 2012-2022 julkaistut artikkelit.
Tulokset: Aihealueen tutkimuksia valitulta ajanjaksolta löytyi 27. Maantieteellisesti suurin osa artikkeleista sijoittui Yhdysvaltoihin. Artikkelit jakautuivat laajasti eri julkaisufoorumeihin. Artikkeleissa käsiteltiin enimmäkseen ulkoisia, mutta myös sisäisiä statusominaisuuksia. Oppiainetasolla tutkimus kohdentui tekniikan, kauppatieteen, sotatieteen, matematiikan ja tietotekniikan opiskeluun, joskin suurin osa käsitteli korkeakouluopiskelua yleisesti sosiologisesta viitekehyksestä. Opiskelukonteksti oli enimmäkseen ryhmätyöhön kohdistuvaa, mutta myös parityöskentelyä, eettistä toimintaa ja vaihto-opiskelua käsiteltiin. Opiskelukontekstiin liittyen artikkeleissa käsiteltiin myös yleisesti opiskeluun liittyviä seikkoja, kuten opintoihin hakeutumista, siellä pärjäämistä tai opiskelun keskeytymistä.
Johtopäätökset: Hakutuloksena artikkeleja saatiin 1155. Suuresta hakutuloksesta huolimatta aihealueen artikkeleita löytyi vain 27. Valtaosa aihealueen tutkimuksesta on keskittynyt ulkoisten statusominaisuuksien tarkasteluun. Etenkin sisäisiä statusominaisuuksia on tutkittu vähän ja siihen liittyvää tutkimusta olisi tarpeenmukaista lisätä.
...
Context: Status as a synonym of power-prestige refers to every persons’ characteristics when dyads or groups are communicating, for example working or studying together. Formation of status depends on characteristics which are either external or internal status characteristics.
Objective: The aim of this thesis is to map the research of status characteristics related to studying in a university environment and thereby to find out the research areas in the field to which empirical research should be directed in the future.
Method: Systematic literature mapping was made to ten different article databases with time limited search in years 2012-2022.
Results: Total searching result was 1155 articles, while 27 status studies related to higher education were found after preset inclusion criteria. Majority of the articles were located in the United States. There were 22 publication forums related to the topic. Articles dealt mainly with external, but also some internal status characteristics. At the subject level, articles dealt with studying technology, economics, military science, mathematics and computer science while most of articles were not related to a specific subject. The study framework in the studies was mostly focused on group work, but working in dyads, ethical decisions and exchange studies were also discussed. In addition, some articles dealt with study-related issues in general, such as applying for, succeeding, or dropping out of studies.
Conclusions: Despite a large search result, only 27 articles in the selected subject area were found over a ten-year period. The majority of research in the subject area has focused on examining external status characteristics. In particular, little research has been done on internal status features and more research is needed.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hops-ohjaus : osaamista, yhteistyötä ja hyvinvointia
Penttinen, Leena; Skaniakos, Terhi; Ansela, Maarit; Plihtari, Elina (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Design guidelines for flexible and scalable SLPs
Maina, Marcelo Fabián; Guàrdia, Lourdes; Albert, Sandrine; Antonaci, Alessandra; Uotinen, Virpi; Altınpulluk, Hakan; Karolina, Grodeka; Chrząszcz, Agnieszka; Dunn, Clare (European Association of Distance Teaching Universities, 2020)The project “European Short Learning Programmes” (E-SLP) aims at developing networked Short Learning Programmes, which answer societal needs and provide flexibility to learners. Within the project SLPs are understood as ... -
Report on models and guidelines for the collaborative design, development and delivery of SLPs
Henderikx, P.; Truyen, F.; Kananen, P.; Uotinen, V.; Curto, M.; Gmelch, N.; Caforio, A.; Ubachs, G.: Antonaci, A. (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)This document refers to deliverable 6.3 on the development of models and guidelines for the collaborative development and delivery of short learning programs and related mobility. Originally started with an introductory ... -
Report on collaborative SLPs and related mobility
Truyen, F.; Paklons, A.; Caeiro, S.; Curto, M.; Gmelch, N.; Romano, E.; Kananen, P.; Antonaci, A.; Henderikx, P.; Ubachs, G. (European Association of Distance Teaching Universities, 2020)This report (D6.2) outlines the work carried in Work Package (WP) 6 of this project E-SLP, where 5 actual SLP pilots were designed, implemented and delivered to students. This report builds on the cooperation model described ... -
Opinnoista (työ)elämään : tutkimustietoa korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja työelämätaitojen kehittämiseen
Asunmaa, Piia (Jyväskylän yliopisto, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.