Show simple item record

dc.contributor.advisorToivanen, Pekka
dc.contributor.authorHeinonen, Suvi
dc.date.accessioned2022-12-16T11:39:43Z
dc.date.available2022-12-16T11:39:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84434
dc.description.abstractOlen perehtynyt tutkielmassani shetlantilaisen perinneviulumusiikin ornamentiikkaan kahden toisiinsa nähden mestari-kisälli -suhteessa olleen mestaripelimannin, Tom Andersonin ja Aly Bainin, soitosta tehtyjä tallenteita transkriboimalla ja analysoimalla niitä sekä kuulonvaraisesti että oman soittoni kautta. Olen myös käynyt läpi kuulonvaraisen musiikkikulttuurin tutkimuksen keskeisiä piirteitä aiheista tehtyjen tutkimusten valossa. Näistä olen kertonut tutkielmani Tutkimusasetelma - ja Muuntelu kansanmusiikissa – kolme tutkimusta muuntelusta luvuissa. Luvuissa Shetlantilaisen perinneviulumusiikin historiaa ja Perinneviulumusiikin sosiaalisista funktioista olen kertonut aiheesta löytyvien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta shetlantilaisen musiikkikulttuurin skandinaavisista juurista ja kalastuselinkeinon merkitystä saarten musiikkielämän kehitykselle, sekä sosiaalisista funktioista ennen ja nyt. Olen toiminut tutkimuksessani tutkivana muusikkona ja musisoivana tutkijana tutustumalla muusikoiden analyysikappaleiden tyylipiirteisiin omaa soittoa apuna käyttäen. Analyysiosiossa käyn läpi tiedonkeruuprosessia ja analyysimenetelmät. Tämä osio sisältää tutkielmani analyysimateriaalin esittelyn sekä analyysin tulkintoineen. Muusikoiden tyyleissä oli havaittavissa sekä yhteneväisyyksiä että eroja. Molemmat ovat suvereeneja oman tyylinsä taitajia. Andersonin tulkinnoissa on kuultavissa tanssimuusikkous ja perinteiset elementit ovat soitossa vahvasti läsnä. Bainin tyyli on hyvin solistinen ja siinä on löydettävissä elementtejä esimerkiksi jazz- ja klassisesta musiikista. Keskeisiä ornamenttimuotoja molempien soittajien tulkinnoissa olivat etuheleet ja -sävelet, sekä yläheleet. Bainilla esiintyi myös trillejä ja glissandoja. Kumpikin muusikko käytti soitossaan myös pariääniä ja bordunasäveliä.fi
dc.description.abstractIn my thesis, I have attempted to familiarize myself with the ornamentation of traditional Shetland fiddle music by transcribing and analyzing some recordings of two master fiddlers, Tom Anderson and Aly Bain, and their ways of playing. Anderson and Bain were in direct master-apprentice relationship. I have also studied various aspects of music culture based on research studies of the key features in auditory research. I have discussed these in the following chapters of my thesis: Research task - and Variation in folk music. In the chapters On the history of the Shetland fiddle tradition and The social functions of fiddle music, I have discussed the Scandinavian roots of Shetland musical culture and the importance of the fishing industry in the development of the musical life of Shetland islands, as well as the social functions then and now; all based on research and research literature I have found on the subject. In my research, I have acted as a research musician and music-making researcher in attempting to know and learn the stylistic features of musicians’ interpretations, using my own fiddleplaying as an aid. In the analysis section, I have gone through the data collection process and analysis methods. This section contains the presentation of the analysis material of my thesis and the analysis with interpretations. Both similarities and differences were noticeable in the musicians’ styles. Both musicians are sovereign masters of their own style. Dance musicianship can be heard in Anderson’s interpretations, and traditional elements are strongly present in his playing. Bain’s style is very solistic in character, and elements for example, from jazz and classical music can be found in it. Main features of ornamention in the interpretations of both players were various kinds of gracenotes in various combinations and forms. Bain also used trills and glissandos. Both musicians also used drones in their playing.en
dc.format.extent92
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherShetlanti
dc.subject.otherornamentiikka
dc.subject.othermuuntelu
dc.subject.othersoittotyyli
dc.titleShetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212165689
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysoanalyysi
dc.subject.ysoornamentiikka (musiikki)
dc.subject.ysoviulu
dc.subject.ysokansanmusiikki
dc.subject.ysosoittaminen
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoetnomusikologia
dc.subject.ysomuusikot
dc.subject.ysokansansoittajat
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysomusiikintutkimus
dc.subject.ysomusiikkikulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record