Shetland fiddle ornamentation : erilaisten koristelutekniikoiden käyttö shetlantilaisessa perinneviulumusiikissa
Olen perehtynyt tutkielmassani shetlantilaisen perinneviulumusiikin ornamentiikkaan kahden toisiinsa nähden mestari-kisälli -suhteessa olleen mestaripelimannin, Tom Andersonin ja Aly Bainin, soitosta tehtyjä tallenteita transkriboimalla ja analysoimalla niitä sekä kuulonvaraisesti että oman soittoni kautta. Olen myös käynyt läpi kuulonvaraisen musiikkikulttuurin tutkimuksen keskeisiä piirteitä aiheista tehtyjen tutkimusten valossa. Näistä olen kertonut tutkielmani Tutkimusasetelma - ja Muuntelu kansanmusiikissa – kolme tutkimusta muuntelusta luvuissa.
Luvuissa Shetlantilaisen perinneviulumusiikin historiaa ja Perinneviulumusiikin sosiaalisista funktioista olen kertonut aiheesta löytyvien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta shetlantilaisen musiikkikulttuurin skandinaavisista juurista ja kalastuselinkeinon merkitystä saarten musiikkielämän kehitykselle, sekä sosiaalisista funktioista ennen ja nyt.
Olen toiminut tutkimuksessani tutkivana muusikkona ja musisoivana tutkijana tutustumalla muusikoiden analyysikappaleiden tyylipiirteisiin omaa soittoa apuna käyttäen. Analyysiosiossa käyn läpi tiedonkeruuprosessia ja analyysimenetelmät. Tämä osio sisältää tutkielmani analyysimateriaalin esittelyn sekä analyysin tulkintoineen.
Muusikoiden tyyleissä oli havaittavissa sekä yhteneväisyyksiä että eroja. Molemmat ovat suvereeneja oman tyylinsä taitajia. Andersonin tulkinnoissa on kuultavissa tanssimuusikkous ja perinteiset elementit ovat soitossa vahvasti läsnä. Bainin tyyli on hyvin solistinen ja siinä on löydettävissä elementtejä esimerkiksi jazz- ja klassisesta musiikista. Keskeisiä ornamenttimuotoja molempien soittajien tulkinnoissa olivat etuheleet ja -sävelet, sekä yläheleet. Bainilla esiintyi myös trillejä ja glissandoja. Kumpikin muusikko käytti soitossaan myös pariääniä ja bordunasäveliä.
...
In my thesis, I have attempted to familiarize myself with the ornamentation of traditional Shetland fiddle music by transcribing and analyzing some recordings of two master fiddlers, Tom Anderson and Aly Bain, and their ways of playing. Anderson and Bain were in direct master-apprentice relationship. I have also studied various aspects of music culture based on research studies of the key features in auditory research. I have discussed these in the following chapters of my thesis: Research task - and Variation in folk music.
In the chapters On the history of the Shetland fiddle tradition and The social functions of fiddle
music, I have discussed the Scandinavian roots of Shetland musical culture and the importance of the fishing industry in the development of the musical life of Shetland islands, as well as the social functions then and now; all based on research and research literature I have found on the subject.
In my research, I have acted as a research musician and music-making researcher in attempting to know and learn the stylistic features of musicians’ interpretations, using my own fiddleplaying as an aid. In the analysis section, I have gone through the data collection process and analysis methods. This section contains the presentation of the analysis material of my thesis and the analysis with interpretations.
Both similarities and differences were noticeable in the musicians’ styles. Both musicians are sovereign masters of their own style. Dance musicianship can be heard in Anderson’s interpretations, and traditional elements are strongly present in his playing. Bain’s style is very
solistic in character, and elements for example, from jazz and classical music can be found in it. Main features of ornamention in the interpretations of both players were various kinds of gracenotes in various combinations and forms. Bain also used trills and glissandos. Both musicians also used drones in their playing.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sean-nós-laulutyylin salat : laulajan ja tutkijan näkökulma
Niiranen, Minja (2004) -
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Sukupuolittuneet syrjivät rakenteet vaihtoehtorock-kulttuurissa
Harnett, Una (2021)Tutkimuksessa tarkastellaan 1980- ja 1990-luvun vaihtoehtorock-kulttuurissa esiintyviä sukupuolittuneita syrjiviä rakenteita. Sukupuolittunut syrjintä ilmenee tässä tapauksessa pääosin implisiittisesti, mikroaggressioiden ... -
Voluntary musical imagery in music practice : contextual meaning, neuroscientific mechanisms and practical applications
Meng, Chen; Luck, Geoff (Frontiers Media, 2024)Practice is acknowledged as a crucial facilitator for musicians to achieve performance excellence. Despite the rich literature on incorporating musical imagery intentionally to improve one’s practice efficacy, limitations ... -
Jazzmusiikin opetteleminen kuulonvaraisen jäljittelemisen ja kielenomaisuuden näkökulmasta
Kuparinen, Mikko (2023)Tässä tutkielmassa tutkittiin aloittelevien muusikoiden ja opettajan käsityksiä jazzmusiikin opettelemisen alkuvaiheesta, sekä miten jazzmusiikin opiskelemiseen voisi auttaa näkökulma kuulonvaraisesta jäljittelemisestä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.