Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFrank, Lauri
dc.contributor.authorPeltola, Olli
dc.date.accessioned2022-12-15T12:00:06Z
dc.date.available2022-12-15T12:00:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84420
dc.description.abstractDigitaalinen transformaatio verkkokaupan kautta on ollut suosittu tutkimusaihe jo yli vuosikymmenen ajan. Viimeaikainen Covid-19-pandemia vauhditti monien yritysten verkkokauppakehitystä, sillä ne joutuivat siirtymään verkkoon pysyäkseen pinnalla pandemian aiheuttamien rajoitusten aikana. Mutta mitä yhteistä on onnistuneissa verkkokauppaprojekteissa, ja miten teknologian hyväksymisen teoreettiset viitekehykset ovat linjassa niiden kanssa? Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin kolmea yleisintä teknologian hyväksymisen mallia ja tunnistettiin tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat teknologian omaksumiseen. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi haastateltiin seitsemän suomalaista yritystä, jotka ovat hiljattain siirtyneet verkkokauppaan. Empiirisessä osassa tunnistettiin elementtejä, jotka vaikuttivat verkkokauppaprojektien onnistumiseen, ja näitä elementtejä verrattiin teoreettisessa vaiheessa löydettyihin elementteihin. Tulosten perusteella haastatteluista tunnistetut elementit ovat hyvin linjassa teoreettisten viitekehysten teemojen kanssa. Esimerkiksi suorituskyvyn ja vaativuuden odotusarvot olivat esillä vahvasti jokaisessa verkkokauppaprojektissa, ja haasteita tuottivat yritysten muun liiketoiminnan linjaaminen yhteen verkkokauppaliiketoiminnan kanssa.fi
dc.description.abstractDigital transformation through e-commerce has been a popular topic for over a decade now. The recent Covid-19 pandemic accelerated the e-commerce development of many companies, as they were forced to go online to stay afloat during the restrictions caused by the pandemic. But what are the commonalities in successful e-commerce projects, and how are the theoretical frameworks of technology adaptation aligned with them? The literature review examined the three most common models of technology adoption and identified the most important factors that affect technology adoption. In addition to the literature review, seven interviews were conducted with Finnish companies that have recently made the transition to e-commerce. In the empirical part, elements that influenced the success of the e-commerce projects were identified, and these elements were compared with the elements found in the theoretical phase. Based on the results, the elements identified from the interviews are well aligned with the themes of the theoretical frameworks. For example, the expectations of performance and effort were strongly present in every e-commerce project, and challenges were brought about by aligning the companies' other business with the e-commerce business.en
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleDigital transformation through e commerce in Finnish small and medium sized enterprises : a multi-case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212155675
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysodigitaalitekniikka
dc.subject.ysoelectronic commerce
dc.subject.ysosmall and medium-sized enterprises
dc.subject.ysodigitalisation
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoinnovations
dc.subject.ysodigital technology
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot